Helsinki 6.8.2003

EFFI varoittaa SCO:n Linux-huijauksesta

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) haluaa selventää suomalaisille Linux-käyttäjille maailmalla julkisuutta saanutta SCO-kohua. Yhdysvaltalainen ohjelmistoyritys SCO väittää, että Linuxiin on liitetty luvatta heidän aineetonta omaisuuttaan ja yrittää nyt laskuttaa Linuxia käyttäviä yrityksiä. SCO aloitti oikeustoimet ensimmäisenä maaliskuussa IBM:ää vastaan, jota se syyttää keskinäisestä sopimusrikkomuksesta. SCO:n mukaan IBM on syypää siihen, että SCO:n ohjelmakoodia on päätynyt Linuxiin.

"Jos joku Suomessa saa jossain vaiheessa SCO:lta kirjeitse tai sähköpostitse kehoituksen ostaa kaupallinen Linux-lisenssi, niin siihen voi suhtautua kuten spämmiin", toteaa EFFI:n puheenjohtaja Mikko Välimäki. EFFI:n hallituksen jäsen Kai Puolamäki luettelee faktoja, joista jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä:

• Linux on jakelussa GPL-lisenssillä, jonka ehdot takaavat, että Linuxia voidaan vapaasti kehittää ja jakaa. SCO, joka on kehittänyt ja ylläpitänyt omaa Linux-versiotaan (Caldera), on itse tarjonnut jo pitkään Linuxia GPL-lisenssin ehdoilla ja näin antanut kaikille luvan käyttää ohjelmakoodia vapaasti. Linuxin ytimen ohjelmakoodi oli vielä heinäkuussa ladattavissa SCO:n palvelimilta. [Lisäys 9.8.2003: GPL-ehdot sisältävä Linuxin ytimen ohjelmakoodi on 9.8.2003 vieläkin ladattavissa SCO:n palvelimelta.]
  • Yleensä tekijänoikeustapauksissa syytteen esittänyt tuo välittömästi julkisuuteen todisteet rikkomuksesta. SCO ei ole tätä kuitenkaan lukuisista pyynnöistä huolimatta tehnyt, mikä estää paitsi SCO:n väitteiden todenperäisyyden arvioimisen myös Linuxin ohjelmakoodin korjaamisen, mikäli kyseessä todella olisi SCO:n oikeuksien rikkominen. Todistustaakka tekijänoikeusloukkauksen olemassaolosta on SCO:lla.
  • Maksuvaatimukset Linuxin käyttäjille ovat verrattavissa tilanteeseen, jossa yhtyeen (IBM) väitettäisiin ottaneen toisen yhtyeen (SCO) kappaleesta pätkän ja loukattu osapuoli (SCO) vaatisi korvauksia tekijöiden (IBM) sijasta kaikilta uuden kappaleen kuuntelijoilta (Linux-käyttäjät) edes kertomatta, mistä pätkästä on kysymys.
  • SCO on ollut pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa jo pitkään.
  • SCO on esittänyt julkisuudessa paljon epämääräisiä väitteitä, mutta ei todisteita niiden puolesta. Jokainen entistä villimpi väite on nostanut yhtiön osakekurssia. Yhtiön sisäpiiri on rikastunut osakeruletista myymällä omistuksiaan pois kiihtyvällä vauhdilla.

Linux-yhteisö on jo ryhtynyt vastaiskuun. Red Hat, yksi johtavista Linux-käyttöjärjestelmäjakelujen toimittajista, jätti Yhdysvalloissa 4.8.2003 haasteen, jossa muun muassa vaadittiin SCO:ta esittämään todisteita tai vaikenemaan. Saksalainen tuomioistuin on jo toukokuussa antanut SCO:lle tällaisen vaikenemismääryksen, kun yhtiö ei esittänyt todisteita väitteidensä tueksi.

Lisätietoa

"What SCO Wants, SCO Gets": http://www.forbes.com/2003/06/18/cz_dl_0618linux.html
Forbes-lehti taustoitaa SCO:ta: pitkäjänteisen liiketoiminnan sijaan lukuisia epäselviä yritysjärjestelyjä ja rahastusta oikeusjutuilla

SCO Linuxin hinnoittelusta:

SCO vs. IBM wiki: http://sco.iwethey.org/

"OSI Position Paper on the SCO-vs.-IBM Complaint": http://www.opensource.org/sco-vs-ibm.html

SCO:n sisäpiirin osakekaupoista:

Eben Moglen, "Questioning SCO: A Hard Look at Enbulous Claims": http://www.osdl.org/docs/osdl_eben_moglen_position_paper.pdf

Red Hatin haaste SCO:ta vastaan 4.8.2003:

Saksalainen tuomioistuin antoi SCO:lle vaikenemismääryksen:

Kai Puolamäki
Hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry
kai.puolamaki@effi.org

Mikko Rauhala
Hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry
mikko.rauhala@effi.org

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta ja yksityisyyden suojasta Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen ja Global Internet Liberty Campaignin jäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/.