Effi: Emme ole pyytäneet markkinointitukea TTVK ry:ltä lakialoitteelle | EFFI.org

Electronic Frontier Finland ry
Julkaisuvapaa heti
Helsinki 14.2.2013

Effi: Emme ole pyytäneet markkinointitukea TTVK ry:ltä lakialoitteelle

Electronic Frontier Finland (Effi) kiistää väitteet, että järjestö olisi aloittanut yhteistyön TTVK ry:n kanssa. TTVK ry on viime aikoina toiminut tavalla, jotka näyttävät olevan tähdätty tekijänoikeuslain ongelmien paljastamiseen. Järjestö järjesti ensin pikkutytön Nalle Puh-kannettavan takavarikon. Tämän jälkeen organisaatio paljasti itse sensuroineensa perusteettomasti Promobay-verkkosivuston. Viimeisimpänä siirtonaan järjestö teki parodian the Pirate Bay-verkkosivustosta, vaikka suoraa kopiointia sisältävät parodiat eivät ole sallittuja Suomen tekijänoikeuslaissa.

Effin varapuheenjohtaja Ville Oksanen toteaa. "Verkossa on tällä hetkellä liikkeellä salaliittoteorioita siitä, että Effi olisi joko aloittanut salaisen yhteistyön TTVK ry:n kanssa tai sitten vaihtoehtoisesti muuten soluttautunut järjestöön" mutta korostaa: "Kiistämme nämä huhut mitä jyrkimmin, TTVK ry tekee tämän kaiken ihan itse."

Effi painottaa, että TTVK ry:n esilletuomat ongelmat ovat joka tapauksessa todellisia. Niihin myös löytyy korjauskeinot 49999.org:in käynnistämästä kansalaislakialoitteesta. Järjestö vetoaakin, että mahdollisimman moni kansalainen kävisi allekirjoittamassa aloitteen osoitteessa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/70.

Effin varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen lisää lopuksi: "Suoraan sanottuna vähän pelkäämme, että TTVK ry käy seuraavaksi ratsaamassa käännösharjoituksia teettävän kieltenopettajan. Myös tämä on kiellettyä nykyisessä laissa ja ehdotettu korjattavaksi kansalaisaloitteessa, jota on kannattanut jo yli 15 000 kansalaista."

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland - Effi ry
puh. 0405368583

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland - Effi ry

Linkkejä:

Nalle Puh takavarikko: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288518291440.html

Promobay-sensuuri: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/ttvk+lupaa+katsoa+uudelleen+promo+bay+sivuston+estoa/a870324

Parodiat eivät sallittuja: http://www.itviikko.fi/tietoturva/2009/10/01/oikeus-ei-nauranut-matti-nikin-nettiparodialle/200921164/7

IT-viikon artikkeli, jossa mm. TTVK ry:n kommentit: http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/02/14/myrsky-piraattilahdessa-nyt-puhuu-ttvk/20132480/7

TorrenFreakin artikkeli, jossa ThePirateBayn kommentit: http://torrentfreak.com/anti-piracy-group-rips-off-pirate-bay-website-faces-lawsuit-130213/

Pekka Savolan lisensiaatintutkimus verkkosensuroinnin ongelmista http://lib.tkk.fi/Lic/2013/urn100734.pdf

Electronic Frontier Finland - Effi ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/.