[På svenska]

Helsinki 9.3.2007
Electronic Frontier Finland ry - Effi

Effi: Isoveli iskee Ruotsista käsin

Ruotsin hallitus hyväksyi torstaina esityksen teleurkintalaista. Toteutuessaan laki pakottaisi Ruotsin verkko-operaattorit lähettämään Ruotsin puolustusvoimien vakoiluyksikölle FRA kopion kaikesta informaatiosta (esim. Internet-liikenne, tekstiviestit, puhelut ja faksit), joka kulkee "Ruotsin rajojen ylitse". Kopiointi tapahtuisi aina automaattisesti ilman rikosepäilyä tai oikeuden päätöstä.

Laki käytännössä mitätöisi suomalaisten viestintäsalaisuuden. Lähes kaikki viestintä Suomesta ulkomaille kulkee Ruotsin kautta, eikä sisäinenkään viestintä olisi turvassa. Esimerkiksi Soneran sähköpostipalvelimet sijaitsevat Ruotsissa ja Suomen sisäisen liikenteen varareittejä kulkee Ruotsin kautta.

Erityistä huolestumista Ruotsin kaavailemassa televalvonnassa tuottaa taustalla oleva tiedustelusopimus Yhdysvaltojen kanssa ja mahdollinen teollisuusvakoilu. Svenskt Näringsliv (EK:a vastaava elin Ruotsissa) puoltaa lausunnossaan lakia "kunhan tiedustelutoiminnan tulokset tulevat - - myös elinkeinoelämän käyttöön"! Herää kysymys, pitäisikö tietosuojastaan huolehtivan suomalaisen yrityksen siirtyä vahvojen salaustekniikoiden käyttöön tai jopa kokonaan luopua viestinnästä Internetin ja puhelinverkon kautta.

"Ruotsin kaavailtu salakuuntelulaki on hyvin huolestuttava", toteaa Effin puheenjohtaja Tapani Tarvainen. "Olemme nähneet, miten esimerkiksi Kiina, Singapore ja Saudi-Arabia yrittävät kahlita viestintää. Nyt astuu samalle tielle Ruotsi, jossa sananvapaudella on pitkä ja kunnioitettava historia. Samalla suomalaisten viestintään puututaan meiltä kysymättä. Lisäksi annetaan sananvapautta rajoittaville maille keino puolustautua sillä, että he vain tekevät samaa kuin Ruotsissa."

Ruotsin kaavailtu vakoilulaki rikkoo Euroopan ihmisoikeussopimusta. Ruotsiakin sitovassa sopimuksessa todetaan, että jokaisen kansalaisen oikeutena on "vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia alueellisista rajoista riippumatta ja viranomaisten siihen puuttumatta".

Effi peräänkuuluttaa Suomen viranomaisilta päättäväisiä toimenpiteitä kansalaisten viestinnän luottamuksellisuutta uhkaavia toimia vastaan. Tarvittaessa kansainvälisen oikeuden tarjoamaan keinovalikoimaan turvautuen.

Lakiehdotus 8.3.2007 perusteluineen:
"En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet"