Helsinki 22.9.2003

Linus Torvalds: Ei EU:n ohjelmistopatenteille

Linus Torvalds ja Alan Cox ovat lähettäneet avoimen kirjeen europarlamentaarikoille, jossa he toivovat selkeitä rajoja ohjelmistopatentoinnille. Parlamentti äänestää asiasta keskiviikkona 24.9. ja äänestyksestä odotetaan tiukkaa.

Linus Torvalds kommentoi: "Kokemukset USA:sta osoittavat, että ohjelmistopatenteista ei ole juuri kenellekään hyötyä paitsi ehkä juristeille. Linux-käyttöjärjestelmän kehittämisessä patentit ovat ainainen uhka, mikä hidastaa merkittävästi kehitystyötä." Hän jatkaa: "Toivottavasti kaikki suomalaiset eurokansanedustajat näkevät tässä Suomen ja EU:n edun eivätkä salli saman kaaoksen siirtämistä tänne."

Alan Cox puolestaan toteaa: "Yhdysvaltalaiset yritykset siirtävät paraikaa työpaikkoja muihin maihin. Syynä ei ole pelkästään työn hinta, vaan myös patenttioikeudenkäyntien riski", ja jatkaa: "Omaksumalla samanlaisen patenttikäytännön EU menettää myös tuhansia työpaikkoja."

Suomi on ottanut ohjelmistopatentteja puoltavan kannan. Aikaisemmin eduskunnassa hyväksytty Suomen virallinen kanta puoltaa patentoinnin laajentamista siitä, mitä nykyinen lainsäädäntö sallii. Linus Torvalds arvostelee päätöksentekoa: "Tekstiä lukiessa tulee selväksi, että asiasta päättäneillä henkilöillä ei ollut mitään käsitystä ohjelmistokehityksen todellisuudesta. Erityisesti avoimeen lähdekoodiin viittaavissa kohdissa on ilmeisiä asiavirheitä."

Sen sijaan enemmistö suomalaisista eurokansanedustajista on ottanut julkisesti patentoinnin vastaisen kannan. Osa edustajista on kuitenkin vielä epävarmoja ja lähteet Brysselistä kertovat syynä olevan Nokian lobbauksen patentoinnin puolesta. Torvalds ei säästele sanoja: "Nokian kannalta on todellisuudessa sama mikä tilanne on patentoinnissa niin kauan kuin pelisäännöt ovat yhtenevät kaikille sen kilpailijoille. Sen sijaan patentit estävät uusien kilpailijoiden tulemisen markkinoille, mikä on tietysti markkinajohtajan kannalta hyvä asia."

Suomessa ohjelmistopatentoinnin vastaista kampanjan koordinoinut Electronic Frontier Finland ry on erittäin tyytyväinen Linus Torvaldsin ja Alan Coxin kannanotosta. Järjestön puheenjohtaja Mikko Välimäki kommentoi: "Toivottavasti viimeistään nyt kaikki suomalaiset eurokansaedustajat uskovat, että ohjelmistopatenteista on oikeasti haittaa. Toivomme myös, että Suomen hallituksen virallinen kanta patentointiin otetaan uuteen harkintaan, jos asia palautuu ministerineuvoston käsittelyyn parlamentin äänestyksen jälkeen."

Avoin kirje suomeksi:

Avoin kirje englanniksi:

Avoin kirje ruotsiksi:

Suomen kanta ohjelmistopatenttidirektiiviin:

EFFI:n sivut ohjelmistojen patentoinnista:

Tämä dokumentti englanniksi: Linus Torvalds and Alan Cox: Please say no for software patents

Linus Torvalds
torvalds@osdl.org

Alan Cox
alan@lxorguk.ukuu.org.uk

Mikko Välimäki
mikko.valimaki@effi.org

Linus Torvalds on Linux-käyttöjärjestelmän alullepanija ja pääkehittäjä. Alan Cox on pitkään ollut yksi Linuxin tärkeimmistä kehittäjistä.

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta ja yksityisyyden suojasta Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen ja Global Internet Liberty Campaignin jäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/.