Helsinki 26.4.2003

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on erittäin tyytyväinen tuoreeseen oikeuden päätökseen Kaliforniasta. Tuomion mukaan Grokster- ja Morpheus-vertaisverkot ovat laillisia. Tuomion perusteluissa näitä palveluja verrataan videonauhureihin ja kopiokoneisiin. Vertaisverkkoja voidaan käyttää sekä laillisiin että laittomiin käyttötarkoituksiin eikä teknologian valmistaja ole vastuussa siitä mitä käyttäjät niillä tekevät.

EFFI:n varapuheenjohtaja Ville Oksanen selittää: "Päätös oli hyvin merkittävä, koska siinä todettiin ensimmäistä kertaa, että teknisten välineiden tekijöitä eli ohjelmistoyrityksiä ei pidä syyttää käyttäjien mahdollisista väärinkäytöksistä."

Tapaus eroaa Napsterista siinä, että tällä kertaa vertaisverkko-ohjelmia valmistaneilla yrityksillä ei ollut keskitettyjä palvelimia, joiden avulla ne olisivat voineet kontrolloida mitä materiaalia verkossa liikkuu. Päinvastainen päätös olisi merkinnyt pahimmillaan sitä, että esimerkiksi sähköpostiohjelmien tekijöitä olisi voitu syyttää sähköpostin avulla tapahtuvista tekijänoikeusrikkomuksista.

"Vertaisverkoissa on nykyään myös runsaasti laillista materiaalia", korostaa EFFI:n puheenjohtaja Mikko Välimäki, ja jatkaa: "Vertaisverkot ovat jo nykyään vallitseva musiikkitiedostojen jakelutapa enkä usko että levyteollisuus pystyy niitä enää mitenkään syrjäyttämään. Lopettaisivat jo nämä kaikkien osapuolten kannalta ikävät oikeusjutut ja keskittyisivät muuttamaan liiketoimintamallejaan muuttuneihin olosuhteisiin sopiviksi."

Lopuksi EFFI arvelee, että päätös laskee teknologiayritysten riskejä jatkaa vertaisverkkojen kehittämistä. Tällä hetkellä esimerkiksi pääomasijoittajat eivät uskalla auttaa näitä teknologioita kehittäviä yrityksiä sillä Yhdysvalloissa levy-yhtiöt haastoivat jonkin aika sitten Napsteria rahoittaneen yrityksen oikeuteen käyttäen perusteluna avunantoa tekijänoikeusrikkomuksiin.

Annettu tuomio:

"Judge: File-swapping tools are legal"

"EMI, Universal sues Napster venture backers"

Suomessa ÄKT pelottelee kouluja ja yrityksiä vertaisverkoista harhaanjohtavalla tietoturvakampanjalla:

Mikko Välimäki
mikko.valimaki@effi.org