Effin rahankeräyslupahakemus KHO:een

Helsinki 7.9.2016
Electronic Frontier Finland – Effi ry

Effin rahankeräyslupahakemus KHO:een

Effin rahankeräyslupahakemuksen kohtalo ratkaistaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Toukokuussa 2014 Effi haki rahankeräyslupaa tarkoituksena toteuttaa monipuolista kampanjointia varojen keräämiseksi yhdistyksen toimintaan. Poliisihallitus hylkäsi Effin hakemuksen tammikuussa 2015. Effi valitti hylkäyspäätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen, joka 4.8.2016 hylkäsi Effin valituksen. Tästä päätöksestä Effi nyt siis valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

“Lupahakemuksemme hylkäysperuste oli Effin nettisivuilla oleva maininta mahdollisuudesta tukea yhdistystä lahjoittamalla”, kertoo Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen. “Tämä tosin on jo kertaalleen hovioikeudessa todettu luvalliseksi”, Karjalainen huomauttaa ja jatkaa: “Effiä kyseisen nettisivun takia rahankeräysrikoksesta vuonna 2005 syyttänyt poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho ei ilmeisesti ole vieläkään sulattanut tappiotaan, vaan pyrkii edelleen kampittamaan yhdistyksen toimintamahdollisuuksia.”

Puheenjohtaja Timo Karjalainen tähdentää: “Missään vaiheessa Effiä ei ole epäilty lahjoitusvarojen väärinkäyttämisestä. Koko rahankeräyslain olemassaolon syy on estää epärehellistä toimintaa, mutta mitään väärinkäyttöä ei ole edes yritetty väittää tapahtuneen eikä sellaista ole tapahtunutkaan.”

Timo Karjalainen
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland – Effi ry
timo.karjalainen@effi.org

TAUSTATIEDOKSI AIEMMAT TAPAHTUMAT:

2005 Effistä tehdään “nimetön ilmianto” luvattomasta rahankeräyksestä

2007 Helsingin käräjäoikeus hylkää syytteet kokonaisuudessaan

2008 Helsingin hovioikeus ei muuta käräjäoikeuden tuomiota

2009 Effi kantelee oikeusasiamiehelle rahankeräyslain tulkinnasta

9/2011 Jouni Laiho saa Effiltä Isoveli-palkinnon “elämäntyö”-sarjassa

11/2011 Jouni Laiho kirjelmöi jälleen Effille samasta lahjoitussivusta

5/2014 Effi hakee rahankeräyslupaa
1/2015 Jouni Laiho hylkää Effin rahankeräyslupahakemuksen
2/2015 Effi valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen
8/2016 Helsingin hallinto-oikeus hylkää Effin valituksen

Electronic Frontier Finland – Effi ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1 500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta www.effi.org.