Vuosikymmenen suurin muutos internetin tekijänoikeuksissa

Helsinki 8.1.2019
JULKAISUVAPAA 8.1. klo 7.00

Verkkosivu kumoaa myytit tekijänoikeusdirektiivistä ja varoittaa urheilun katoavan verkosta

Internetin säätelyn perusteisiin pureutuva tekijänoikeusdirektiivi lähestyy maalia. Muutoksen seurauksena suomalaisten päivittäin käyttämiin verkkopalveluihin on luvassa muutoksia, ja niin some-palvelut, tekoäly-yrittäjät, tubettajat kuin urheilufanitkin joutuvat ahtaalle. Direktiivin keskeisenä tarkoituksena on siirtää tuloja internetin sisällönjakoalustoilta sisällön kustantajille. Ehdotus loisi lehtikustantajille uusia oikeuksia kieltää maksuton uutisiin linkitys sosiaalisessa mediassa ja siirtäisi alustojen ylläpitäjille vastuun alustoilla jaetuista sisällöistä. Käytännössä lakimuutos voi tarkoittaa:

• Sisältöjen katoamista suosituista video- ja kuvapalveluista, kuten YouTube, Instagram ja Pinterest
  • Uutisten löydettävyyden ja jaettavuuden heikkenemistä
  • Kaupallisen tekoälytutkimuksen estymistä Euroopassa
  • Urheilutapahtumien (niin ammattilais-, juniori- kuin amatööriurheilutapahtumienkin) kuvaamisen kieltoa ja kuvien ja videoiden jakamisen kieltoa sosiaalisessa mediassa.

“EU:n uusi tekijänoikeusdirektiivi vaikuttaa meidän kaikkien tapaan käyttää internetiä. Suunnitelmien mukaan esimerkiksi uutisartikkeleihin vievät linkit muuttuvat maksullisiksi. Linkkaaminen somessa saattaa muuttua mahdottomaksi, ainakin luotettavien uutisten osalta. Valeuutisia saa varmasti levittää vapaasti.”
Leena Romppainen, Puheenjohtaja, Effi ry

Me pidämme tärkeänä, että Suomen kansalaisille on saatavilla luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa lakimuutoksen mahdollisista vaikutuksista heidän arkeensa. Tämän tiedon tarjoamiseksi internetin tulevaisuudesta huolissaan olevat järjestöt ovat käynnistäneet Pelastetaan internet -tiedotuskampanjan. Keskiössä siinä on verkkosivusto [link|https://www.pelastetaaninternet.fi/|pelastetaaninternet.fi]), jolla kerrotaan lakimuutoksen vaikutuksista ymmärrettävästi ja esimerkein valottaen.

“Suomalaisille ei ole tarjolla asiantuntevaa, suomenkielistä tietoa EU:n uudesta tekijänoikeusdirektiivistä. Halusimme tarttua epäkohtaan ja tuottaa tietoa, joka auttaa suomalaisia ymmärtämään tekijänoikeusdirektiiviä ja sen vaikutuksia heidän jokapäiväiseen elämäänsä.”
Herkko Hietanen, Tekijänoikeusoikeuslakimies, Turre Legal Oy

Kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta tekijänoikeusdirektiivistä ja sen vaikutuksista suomalaisten arkeen. Tiedotuskampanjan takana ovat: [link|https://www.turre.com/|Turre Legal Oy], [link|https://creativecommons.fi/|Creative Commons Suomi], [link|https://www.effi.org|Electronic Frontier Finland – Effi ry] , [link|https://fi.okfn.org/|Open Knowledge Finland ry], [link|http://www.suomentubettajat.fi/|Suomen Tubettajat ry], [link|https://www.ficom.fi/|Tietoliikenteen ja Tietotekniikan keskusliitto FiCom ry]. Kampanjasivusto löytyy osoitteesta [link|https://www.pelastetaaninternet.fi/|Pelastetaan internet]

Lakiuudistusta ja kampanjaa koskevia lisätietoja antaa:
Herkko Hietanen, tekijänoikeuslakimies, Turre Legal Oy
+358 50 384 1634, herkko.hietanen@turre.com