Helsinki 18.12.2002

ElcomSoft ei syyllinen - vaikutuksia myös valmisteilla olevaan tekijänoikeuslakiin

Paikallisen tuomioistuimen valamiehistö päätti Yhdysvalloissa myöhään tiistaina Suomen aikaa, että Adoben sähköisiä kirjoja lukevan ohjelmiston kopiosuojauksen murtanut venäläinen ElcomSoft ei rikkonut maan uutta tekijänoikeuslakia. Yhdysvaltain vastine Suomen tekijänoikeuslain uudistukselle eli Digital Millennium Copyright Act (DMCA) sai nyt merkittävän vastaiskun.

"Tämä on merkittävä voitto maailmanlaajuisessa taistelussa kopiosuojauksia vastaan", kommentoi Mikko Rauhala EFFIstä. "Päätöstä perusteltiin sillä, että vaikka ElcomSoft tiesikin murtavansa kopiosuojaukset, se ei tahallisesti halunnut rikkoa Yhdysvaltain uutta tekijänoikeuslakia. ElcomSoft tarjosi asiakkailleen keinoja käyttää laillisia oikeuksiaan sähköisten kirjojen varmuuskopiointiin". Useimpien maiden tekijänoikeuslait sallivat muun muassa kuluttajille oikeuden ottaa teoksista kopioita yksityiseen käyttöönsä muutaman kappaleen.

"Olemme tietysti iloisia tästä päätöksestä" riemuitsee EFFIn puheenjohtaja Mikko Välimäki ja jatkaa: "Toivottavasti tällä päätöksellä on vaikutuksia myös eduskunnassa parhaillaan käsittelyssä olevaan tekijänoikeuslain uudistukseen. Haluamme, että kopiosuojauksen saa Suomessakin murtaa lailliseen käyttötarkoitukseen olipa sitten kyse sähköisestä kirjasta, cd-levystä tai dvd-elokuvasta". Rauhala lisää vielä: "Suojausten purkuvälineiden levittäminen tulisi myös jättää kieltämättä, jotta tavallinen kuluttaja kykenisi tätä oikeuttaan käyttämään".

EFFI ry vastustaa mediateollisuuden lanseeraamia kopiosuojauksia, jotka rajoittavat teosten laillista käyttöä. EFFI on aiemmin kritisoinut Suomen tekijänoikeuslain uudistusta, joka saattaa kriminalisoida kopiosuojausten murtamisen jopa yksityiskäyttöön ja seuraa tarkasti sen käsittelyä eduskunnassa.

"ElcomSoft verdict: Not guilty", http://rss.com.com/2100-1023-978176.html?type=pt&part=rss&tag=feed&subj=news

EFFIn Tekijänoikeus FAQ: http://www.effi.org/tekijanoikeus-faq.var

EFFIn tietopaketti CD-levyjen kopiosuojauksista: http://www.effi.org/cd.html