Effi: yleisön ääni unohtui verkkotallenninneuvotteluista – ja se näkyy

Helsinki 17.2.2014
Electronic Frontier Finland – Effi ry

Effi: yleisön ääni unohtui verkkotallenninneuvotteluista – ja se näkyy

Digitoday uutisoi 15.2. tekijänoikeusjärjestöjen, tv-yhtiöiden ja operaattorien saavuttaneen alustavan sovun tv-ohjelmien tallentamisesta verkkopalveluihin. Sopu edellyttää tekijänoikeuslakiin muutoksia, jotka opetusministeriö suunnittelee tuovansa eduskuntaan vielä tämään kevään aikana. Neuvotteluissa ei ollut mukana kuluttajapuolen edustusta.

Effin varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen tilittää: “Nyt nähty prosessi on suomalaista korporatismia tyypillisimmillään. Alan isot pelurit ovat tehneet nyt sopimuksen, jolla ne turvaavat oman asemansa ja eduskunnan pitäisi siunata tämä linnarauha.” Tarvainen jatkaa: “Samalla tuhotaan kaikki mahdollisuudet uusien innovatiivisten ratkaisujen rakentamiseen.”

Sopimuksen mukaan verkkotallennepalveluiden toimintaa koskisivat hyvin tiukat säännöt. Mainosten ohikelaaminen ei olisi mahdollista ja aineistot tuhoutuisivat viimeistään kahden vuoden kuluttua tallentamisesta. Myöskään “tallenna kaikki”-tyylinen toiminnallisuus ei olisi sallittu. Osapuolet ovat myös ottaneet vahvan kannan globalisaatiota ja Euroopan sisämarkkinoita vastaan linjatessaan, etteivät palvelut olisi käytettävissä Suomen ulkopuolella. Rajoitukset tarkoittavat, että palvelut häviäisivät laadussaan jopa tallentaville digibokseille – puhumattakaan verkon piraattipalveluista.

Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen jyrähtää: “Tässä ollaan taas jyräämässä kuluttajat teollisuuden etujen nimissä. Onneksi eduskunnalla olisi kuitenkin todellinen vaihtoehto eli hyväksyä ‘Järkeä tekijänoikeuslakiin’ -aloitteen versio verkkotallentamisesta. Nyt punnitaan, edustavatko kansanedustajat kansaa vai mediateollisuutta.”

Timo Karjalainen
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Digitodayn uutinen “Tv-ohjelmien nettitallennuksesta sopu: Ehtona pakolliset mainokset, aikaraja ja uusi maksu”
www.digitoday.fi/viihde/2014/02/15/tv-ohjelmien-nettitallennuksesta-sopu-ehtona-pakolliset-mainokset-aikaraja-ja-uusi-maksu/20142288/66

Ehdotus televisio-ohjelmien verkkotallennuspalveluiden järjestämiseksi
www.minedu.fi/OPM/Verkkouutiset/2014/01/tv.html

Kirjoitus Tietokone-lehden toimituksen blogissa “Tekijänoikeuskiista jarruttaa netti-tv-kehitystä”
www.tietokone.fi/artikkeli/blogit/tietoja_koneesta/tekij_noikeuskiista_jarruttaa_netti_tv_kehityst

Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloite

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta www.effi.org.