Helsingin hovioikeus: Tehokas parodia ei ole parodiaa | EFFI.org
Electronic Frontier Finland ry
Helsinki 15.4.2011

Helsingin hovioikeus: Tehokas parodia ei ole parodiaa

Electronic Frontier Finland (Effi) ry pitää hämmästyttävänä Helsingin hovioikeuden päätöstä ns. Pelastakaa Pedofiilit -jutussa. Hovioikeus katsoi, että Matti Nikin parodia Pelastakaa Lapset ry:n nettisivusta ei ole parodia, koska se muistuttaa alkuperäistä liian paljon. Toisaalta oikeus piti sitä rangaistavana koska se on loukkaava, vaikka parodiahan on jo määritelmällisesti pilkkaamista.

"Ilmeisesti hovioikeuden mielestä parodia on sallittua vain epäonnistuessaan, siis silloin kun kohde ei siitä loukkaannu", arvelee Effin varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen. "Tai ehkä oikeus sallisi pahojen ihmisten parodioinnin, mutta ei kilttien."

"Tapaus on harvinaisen selvää tekijänoikeuksien väärinkäyttöä", jyrisee Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen ja jatkaa: "On aivan ilmeistä, että tässä tekijänoikeutta on vain käytetty verukkeena tuomion saamiselle, kun oikeasti on vain haluttu kieltää hyvänä pidetyn asian pilkkaaminen."

Oikeuden perustelut parodian epäonnistumisesta samaan aikaan kun se todetaan loukkaavaksi ja siten parodiana onnistuneeksi, ja selittelyt, miten "tekijänkunnian vahingoittuminen" aiheuttaa "huomattavaa haittaa", ovat suorastaan surkuhupaisaa luettavaa. Samalla päätös on myös pelottava esimerkki siitä, miten pitkälle tuomaritkin ovat valmiita lakeja venyttämään saadakseen haluamansa tuomion.

"Ilmeisesti Suomi ei ole vieläkään saanut tarpeeksi langettavia päätöksiä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta", mutisee Tapani Tarvainen lopuksi. "Toivottavasti Strasbourg vielä opettaa suomalaisillekin, mitä sananvapaus tarkoittaa."

Timo Karjalainen
timo.karjalainen@effi.org

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry
tapani.tarvainen@effi.org

Effin lehdistötiedote asiaa koskevasta käräjäoikeuden päätöksestä:

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/.