Isoveli-palkintojen saajat 2011 | EFFI.org

Helsinki 11.9.2011
Electronic Frontier Finland - Effi ry

Effi: Isoveli-palkintojen saajat 2011

Vuoden 2011 Isoveli-palkintojen saajat on valittu. Palkittavat valitsi palkintoraati, johon tänä vuonna kuului Effissä vuosien varrella toimineista eri alojen tohtoreista KTT Herkko Hietanen, FT Kai Kimppa, TkT Janne Lindqvist ja FT Vili Lehdonvirta. Paneelin puheenjohtajana toimi FT Ville Oksanen. Palkinnot jaettiin Finlandia-talolla sunnuntaina 11.9.2011.

Tänä vuonna jaettiin uudet palkinnot, jotka Effille suunnitteli ja toteutti Elina Niiranen.

Ennakkokuva uusista palkinnoista löytyy täältä (Kuva: Tapani Tarvainen)

Juhlavuoden kunniaksi raati päätyi myöntämään tänä vuonna kaksi Winston Smith -palkintoa. Kolmannen palkinnon raati korotti uudeksi 19.84 e erityispalkinnoksi ja myönsi sen Knowledge Ecology Internationalin johtaja James Lovelle.

Raadin puheenjohtaja Ville Oksanen perustelee: "Effi ei kykene valitettavasti tarjoamaan Millennium-palkinnon kaltaista megastipendiä. Kuitenkin haluamme kiittää myös niitä aktiiveja, jotka käyvät taistelua perusoikeuksien puolesta kansainvälisellä areenalla. Siksi päätimme perustaa erityisen 19.84 e palkinnon kansainvälisesti isoveliyhteiskunnan torjumisessa kunnostautuneille henkilöille. James Love, jos joku, täyttää tämän kriteerin. Hän on vastannut kansalaisyhteiskunnan toiminnan organisoimisesta niin WTO:ssa kuin WIPO:ssa erilaisiin immateriaalioikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Love on myös ollut henkilökohtaisesti kehittämässä vaihtoehtoisia insentiivirakenteita esimerkiksi lääketeollisuudelle, mikä on osaltaan edistänyt lääkkeiden saatavuutta kehitysmaissa.

Winston Smith -palkinnot myönnettiin Sami Kiriakokselle ja Tomi Voutilaiselle.

"Sami Kiriakos laati oikeusministeriössä suojaamattoman WLAN-yhteyden hyödyntämisen dekriminalisoinnista muistion, jossa asiaa käsiteltiin ansiokkaasti perusoikeuksien näkökulmasta. Avoimen WLAN-yhteyden käyttö sallittiinkin lainmuutoksella maaliskuusta alkaen. Näin Kiriakos käytännössä toteutti yhden Effin hallitusohjelmatavoitteen jo ennen vaaleja", perustelee raadin puheenjohtaja Ville Oksanen.

Tomi Voutilainen sai Winston Smith -palkinnon työstään Valtiontalouden tarkastusvirastossa. Ville Oksanen kiittää: "Voutilainen on kritisoinut Lex Nokiaa ja ajanut sähköpostin yksityisyyden suojaa. Hän on esittänyt hyvää kritiikkiä valtion tietoyhteiskuntahankkeisiin ja pyrkinyt purkamaan valtionhallinnon järjettömyyksiä kaikilla tasoilla."

Lisäksi raati suosittaa, että Effi nimittäisi tohtori Mikko Välimäen järjestön kunniapuheenjohtajaksi ansioistaan Effin perustajana ja ensimmäisenä puheenjohtajana, sekä menestyksellisestä asianajosta sähköistä äänestystä ja blogien lähdesuojaa koskevissa oikeudenkäynneissä.

Isoveli-palkintojen saajat:

• Julkisyhteisösarja: Sisäministeriö. Keskitetyn sormenjälkirekisterin ajaminen oli vielä alkulämmittelyä ministeriölle. Pakkokeinolakiuudistuksen yhteydessä Suomen poliisi sai todennäköisesti yhdet maailman laajimmista oikeuksista murtautua kansalaisten tietokoneisiin ja lamaannuttaa niistä löytyvät tietoturvaohjelmistot toiminnan tutkimiseksi. Parhaita isovelitaipumuksia osoittaen hanke ajettiin läpi tiiliskiven paksuisessa uudistuspaketissa, joka tuotiin eduskuntaan niin viime hetkellä, ettei todelliseen asiantuntijakäsittelyyn ollut aikaa.
  • Yrityssarja: Google. Jos yrityksen tavoitteena on kaiken maailman informaation tallentaminen ja järjestäminen, sellaiset sivuseikat kuin henkilörekisterejä koskeva lainsäädäntö on aina välistä pakko unohtaa. Google on osoittanut toiminnallaan lisäksi poikkeuksellista innovatiivisuutta mm. tallentamalla "vahingossa" rekistereihinsä langatonta verkkoliikennettä. Myös yrityksen käymä taisto anonyymiä ja pseudonyymiä viestintää vastaan sosiaalisissa verkoissa tyydyttää paatuneimmankin yhteiskunnan kontrollia vaativan kukkahattutädin tai -sedän tavoitteet.
  • Yksilösarja: Tuija Brax. Susi lampaan vaatteissa - Tuija Brax on toiminnallaan osoittanut, että myös vihreän poliitikon on mahdollista ajaa tehokkaasti kansalaisoikeuksien polkemista. Braxin saavutuslistaan kuuluu mm. tekijänoikeuslakiin lisätyt pykälät, jotka mahdollistavat oikeudenhaltijoille käyttäjien yhteystietojen saamisen Internet-operaattoreilta ja verkkoyhteyden katkaisemisen ilman ensimmäistäkään oikeuden tuomiota. Tosin voi olla, että kyseessä on vain ovela salajuoni - miten muuten voitaisiin selittää, että Braxin johtama täydelliseen katastrofiin johtanut sähköisen äänestyksen kokeilu pysäytti hankkeen etenemisen Suomessa?
  • Lisäksi raati päätti myöntää "Elämäntyö"-erityispalkinnon sisäministeriön arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiholle. Laiho on erityisesti kunnostautunut puolustamalla nykyistä rahankeräyslakia huolimatta siitä, että se tekee rehellisten yhdistysten ja hankkeiden toteuttamisen huomattavan hankalaksi varsinkin verkkoympäristössä. Tehtävän toteuttamiseksi Laiho ei ole ainoastaan osallistunut lain valmisteluun, vaan on antanut siitä myös lausuntoja poliisille ja tuomioistuimille, kertoen miten lakia pitää soveltaa yksittäisissä tapauksissa. Virkamieshän tietää parhaiten, mikä on oikein, vallanjako-opeista viis. Kaiken tämän päälle Laiho on osallistunut aktiivisesti lainsäädännön kehittämisestä käytävään julkiseen keskusteluun kiistämällä kaikki ongelmat ja käyttämällä mitä hienointa isoveliretoriikkaa valvonnan välttämättömyydestä.

Isoveli-palkinnot pohjautuvat englantilaisen Privacy Internationalin luomaan Big Brother Awards -konseptiin. Kansainvälinen perinne aloitettiin vuonna 1998 Lontoossa ja palkintoja on jaettu noin tusinassa maassa vuosittain.

Timo Karjalainen
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry

Knowledge Ecology International:
[1] http://keionline.org/

Aiemmat Isoveli-palkinnot:
[2] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2009-02-19-Isoveli-palkinnot.html
[3] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2008-10-25-isoveli-palkinnot.html
[4] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2007-10-24.html
[5] http://www.effi.org/tapahtumat/bb-seminaari-07-videot.html
[6] http://virpi.kauko.org/isoveli07/
[7] http://www.effi.org/yksityisyys/bb2005/index.html
[8] http://virpi.kauko.org/bb05/
[9] http://www.effi.org/yksityisyys/bb2003/index.html
[10] http://www.effi.org/yksityisyys/bb2002/index.html

Kansainvälinen Big Brother Awards -sivusto:
[11] http://www.bigbrotherawards.org/

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/.