Effi: Isoveli-palkintojen finalistit valittu

Helsinki 7.9.2011

Effi: Isoveli-palkintojen finalistit valittu

Vuoden 2011 Isoveli-palkintojen finalistit on valittu. Finalistit valitsi palkintoraati, johon tänä vuonna kuuluu Effissä vuosien varrella toimineista eri alojen tohtoreista KTT Herkko Hietanen, FT Kai Kimppa, TkT Janne Lindqvist ja FT Vili Lehdonvirta. Paneelin puheenjohtajana toimii FT Ville Oksanen. Palkinnot jaetaan Finlandia-talon Terassisalissa sunnuntaina 11.9.2011 kello 17 alkaen.

Isoveli-palkinto uudistuu. Tänä vuonna jaetaan uudet palkinnot, jotka on Effille suunnitellut ja toteuttanut Elina Niiranen. Uudet palkinnot paljastetaan palkintojenjakotilaisuudessa.

Juhlavuoden kunniaksi jaetaan tavanomaisen yhden sijasta kolme positiivista Winston Smith -palkintoa isoveliyhteiskunnan nousua ansiokkaasti vastustaneille henkilöille.

Tapahtuma pohjautuu englantilaisen Privacy Internationalin luomaan Big Brother Awards -konseptiin. Kansainvälinen perinne aloitettin vuonna 1998 Lontoossa ja palkintoja on jaettu noin tusinassa maassa vuosittain.

Aiemmin päivällä kello 12 alkaen vietetään Effin 10-vuotisjuhlaa seminaarin merkeissä. Luomme katsauksen Effin historiaan ja pohdimme tulevia haasteita.

Isoveli-palkintojen finalistit:

Julkisyhteisösarja:

– Sisäministeriö: Keskitetyn sormenjälkirekisterin ajaminen oli vielä alkulämmittelyä ministeriölle. Pakkokeinolakiuudistuksen yhteydessä Suomen poliisi sai todennäköisesti yhdet maailman laajimmista oikeuksista murtautua kansalaisten tietokoneisiin ja lamaannuttaa niistä löytyvät tietoturvaohjelmistot toiminnan tutkimiseksi. Parhaita isovelitaipumuksia osoittaen hanke ajettiin läpi tiiliskiven paksuisessa uudistuspaketissa, joka tuotiin eduskuntaan niin viime hetkellä, ettei todelliseen asiantuntijakäsittelyyn ollut aikaa.

– VTT: Tieteelliseen tutkimukseen kuuluu yleensä avoin keskustelu tutkittavista asioista. VTT on Suomessa toiminut uraauurtavasti tämän rahoittajien intressiä haittaavan tradition katkaisemiseksi rajoittamalla tutkijoidensa sananvapautta. Laadusta viis – kunhan maksava taho on tyytyväinen!

– Syyttäjälaitos, edustajanaan Mika Illman:
Suomella on viime vuosina ollut hankaluuksia päästä kansainvälisten vertailujen kärkeen. Poikkeuksen tästä muodostaa EIT:n sananvapauden rikkomisesta antamat tuomiot, joissa Suomi johtaa ylivoimaisesti muita EU-maita. Kiitos tästä kuuluu ensisijassa maamme syyttäjälaitokselle, joka on osoittanut kansallisluonteesemme kuuluvaa jääräpäisyyttä sivuuttaessaan systemaattisesti maatamme sitovat kansainväliset normit perusoikeuksien turvaamisesta. Valtakunnansyyttäjävirasto ja Mika Illman ovat olleet tässä esimerkkinä, mutta kunnia kuuluu kuitenkin koko syyttäjälaitokselle, joka on parhaiden isoveliperinteiden mukaisesti aina tilaisuuden tullen ajanut alas suomalaista sananvapautta.

Yrityssarja:

– Google: Jos yrityksen tavoitteena on kaiken maailman informaation tallentaminen ja järjestäminen, sellaiset sivuseikat kuin henkilörekisterejä koskeva lainsäädäntö on aina välistä pakko unohtaa. Google on osoittanut toiminnallaan lisäksi poikkeuksellista innovatiivisuutta mm. tallentamalla “vahingossa” rekistereihinsä langatonta verkkoliikennettä. Myös yrityksen käymä taisto anonyymiä ja pseudonyymiä viestintää vastaan sosiaalisissa verkoissa tyydyttää paatuneimmankin yhteiskunnan kontrollia vaativan kukkahattutädin tavoitteet.

– Nokia Siemens Networks: Suomessa yritykset ovat usein liian vaatimattomia tavoitteissaan. NSN on toiminnallaan osoittanut, että kilpailukykyä riittää myös erittäin haasteellisessa ei-demokraattisten valtioiden markkinasegmentissä. Sen valvontateknologialla on kyetty pitämään diktaattorit vallassa niin Iranissa kuin Bahrainissa.

– Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry (TTVK): Palkinto kuuluisi oikeastaan TTVK:ta julkisivunaan käyttäville kansainvälisille levy-yhtiöille. Kuitenkin se luovuus, jota järjestön edustajat ovat osoittaneet antaessaan itsestään viranomaisinstanssia muistuttavan kuvan ja lisäksi tuodessaan onnistuneesti ulkomailta uhkailukirjeliiketoimintamallin, on itsessään jotain palkitsemisen arvoista.

Yksilösarja:

– Stefan Wallin: 4 vuotta tekijänoikeuden kehittämistä täysin yksipuolisesti sisältöteollisuuden vaatimusten mukaisesti on saavutus, johon edes kulttuuriministeri Karpela ei kyennyt. Wallin onnistui lisäksi vaatimuksillaan edistämään ennennäkemättömästi yleistä verkonkäyttäjien seurantaa, joka avaa todennäköisesti maallemme uusia vientimarkkinoita kansalaisiaan kurissa ja järjestyksessä pitävissä maissa, kuten Kiinassa ja Iranissa.

– Tuija Brax: Susi lampaiden vaatteissa – Tuija Brax on toiminnallaan osoittanut, että myös vihreiden poliitikkojen on mahdollista ajaa tehokkaasti kansalaisoikeuksien polkemista. Braxin saavutuslistaan kuuluu mm. tekijänoikeuslakiin lisätyt pykälät, jotka mahdollistavat oikeudenhaltijoille käyttäjien yhteystietojen saamisen Internet-operaattoreilta ja verkkoyhteyden katkaisemisen ilman ensimmäistäkään tuomiota. Tosin voi olla, että kyseessä on vain ovela salajuoni – miten muuten voitaisiin selittää, että Braxin johtama täydelliseen katastrofiin johtanut sähköisen äänestyksen kokeilu pysäytti hankkeen etenemisen Suomessa?

– Raija Vahasalo: Sivistysvaliokunnan puheenjohtajana Vahasalon olisi voinut olettaa tukevan koulujen, yliopistojen ja kirjastojen toimintaa. Sen sijaan hän on osoittautunut äärimmäisen tehokkaaksi sisältöteollisuuden äänitorveksi, jolle mikään vaatimus laajentaa tekijänoikeuksia ei ole liian suuri. Internet-operaattoreiden sensuurin laajentaminen tekijänoikeudellisiin teoksiin ja tekijänoikeuden suoja-ajan pidentäminen ovat Vahasalon kannattamia hankkeita – asiantuntijoiden kriittisistähän mielipiteistä ei tunnetusti kannata välittää.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Pyydämme ilmoittautumaan etukäteen tarjoilun mitoittamiseksi mieluiten sähköpostitse osoitteeseen effi@effi.org.

Tieto palkinnonsaajista on lehdistön käytettävissä embargolla su klo 12 alkaen, julkaisuvapaa su klo 17:30.

Timo Karjalainen
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry

Aiemmat Isoveli-palkinnot:
[1] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2009-02-19-Isoveli-palkinnot.html
[2] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2008-10-25-isoveli-palkinnot.html
[3] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2007-10-24.html
[4] http://www.effi.org/tapahtumat/bb-seminaari-07-videot.html
[5] http://virpi.kauko.org/isoveli07/
[6] http://www.effi.org/yksityisyys/bb2005/index.html
[7] http://virpi.kauko.org/bb05/
[8] http://www.effi.org/yksityisyys/bb2003/index.html
[9] http://www.effi.org/yksityisyys/bb2002/index.html

Kansainvälinen Big Brother Awards -sivusto:
[10] http://www.bigbrotherawards.org/

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä
oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin
käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista
avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun
muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja
Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja
ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500
jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/.