SWIFT-sopimus kaatui - periaatteellinen ja iso voitto kansalaisoikeuksille | EFFI.org

SWIFT-sopimus kaatui - periaatteellinen ja iso voitto kansalaisoikeuksille

Helmikuu 11, 2010 - 14:54

Helsinki 11.2.2010
Electronic Frontier Finland - Effi ry

Effi: SWIFT-sopimus kaatui - periaatteellinen ja iso voitto kansalaisoikeuksille

Electronic Frontier Finland (Effi) ry on tyytyväinen Euroopan parlamentin tämänpäiväiseen päätökseen torjua ns. SWIFT-sopimus, joka olisi antanut Yhdysvaltain viranomaisille lähes vapaan pääsyn eurooppalaisten maksutietoihin. Parlamentti äänesti selvin numeroin 378-196 sopimusta vastaan.

"Sopimus olisi antanut amerikkalaisille käsittämättömän laajan pääsyn eurooppalaisten pankkitietoihin - ei vain yksittäisiin, tarkasti rajattuihin tietoihin vaan massiivisiin tietomääriin, ilman mitään kunnollisia oikaisumekanismeja, vastavuoroisuudesta puhumattakaan", arvioi Effin hallituksen puheenjohtaja Tapani Tarvainen.

Sopimuksen oli neuvotellut EU:n ministerineuvosto julkisuutta mahdollisimman paljon vältellen. "Toivottavasti tästä otetaan opiksi myös muissa neuvotteluissa ja lopetetaan salamyhkäiset, kerrotaan-vasta-kun-on-valmista -prosessit", Tarvainen jatkaa.

Effin hallituksen jäsen Ville Oksanen lisää: "Kyseessä oli myös merkittävä signaali siitä, että parlamentti ei todellakaan tule kumileimaamaan komission neuvottelemia sopimuksia, mikäli niiden sisällössä on ongelmia. Tällä tulee olemaan varmasti vaikutusta esimerkiksi parhaillaan neuvoteltavan ACTA-sopimuksen sisältöön."

"Euroopan parlamentti on osoittanut osaavansa pitää kansalaisoikeuksien puolta painostuksenkin alla. Toivottavasti sama linja jatkuu tulevaisuudessakin", kiittää Tarvainen lopuksi.

Hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry

Taustamateriaalia:

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esim. oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisätietoja Effin kotisivulta