Julkaisuvapaa heti

EFFi tuomitsee Norjan syyttäjäviranomaisen toimet DVD:n salausjärjestelmän purkajaa vastaan

Electronic Frontier Finland ry tuomitsee Norjan syyttäjäviranomaisten toimet Jon Johansenia vastaan. Johanssen on asetettu syytteeseen hänen osuudestaan DVD-levyjen salausjärjestelmän purkamisessa. Syyttäjäviranomaisten päätös on oikeudellisesti perusteeton ja myös erittäin valitettava osana laajempaa, kuluttajien oikeuksia polkevaa suuntausta yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Johansenin syyte perustuu lainkohtaan, joka vastaa pitkälle Suomen rikoslaista löytyvää tietomurtoa. Lainkohdan soveltaminen Johansenin tekoon edellyttää kuitenkin varsin laajentavaa tulkintaa, koska DVD-levyt eivät ole laissa tarkoitettuja tietojärjestelmiä. Laissa edellytetään lisäksi, että teko olisi aiheuttanut tai tarkoitettu aiheuttamaan vahinkoa tietojärjestelmälle tai sen omistajalle. Olettaen, että Johansen on käyttänyt omia DVD-levyjään koemateriaalina (syyttäjä ei edes yritä esittää muuta), vaatimus ei voi täyttyä. Kaiken lisäksi Norjan korkein oikeus on jo todennut, että kyseinen laki ei sovellu edes kaapeli-TV:n salausjärjestelmän purkamiseen. Siksi vaikuttaakin selvältä, että Johansson tullaan toteamaan syyttömäksi.

Kysymys kuuluu: miksi syyte on ylipäänsä nostettu ja miksi se on tehty vasta nyt? Yleinen arvaus on, että Hollywoodin mediatuottajien (ja Yhdysvaltojen viranomaisten) painostus oli käynyt liian ankaraksi. Ukrainan tapaus, jossa Yhdysvallat asetti maan kauppasaartoon, koska se ei suostunut Yhdysvaltain vaatimuksiin CD-piratismia vastaan, on myöskin todennäköisesti ollut osaltaan painamassa vaakakupissa.

Salausjärjestelmien toiminnan tutkiminen yhteensopivuuden varmistamiseksi on hyvin keskeistä, jotta tietoyhteiskunnan palvelut ovat saatavilla kansalaisille ketään syrjimättä. Ilman Johansenin työtä ei olisi voitu koskaan kehittää vapaita DVD-soitinohjelmistoja esimerkiksi Linux-käyttöjärjestelmälle. Jo aiemmin saadun informaation avulla kuluttajat voivat nykyään ostaa ja katsoa yhdellä yhteensopivalla soittimella DVD-levyjä, joissa on eri aluekoodit.

Electronic Frontier Finland vaatiikin Norjan viranomaisia välittömästi perumaan syytteet Jon Johansenia vastaan. EFFi toimii myös yhteistyössä niin Eurooppalaisten kuin Yhdysvaltalaisten yhteistyöjärjestöjensä kanssa tämän tavoitteen toteuttamiseksi.

Lisätietoa: Puheenjohtaja Mikko Välimäki, 050 5980498
Electronic Frontier Finland ry (EFFi) on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Lisätietoja EFFin kotisivulta osoitteessa www.effi.org

Linkkejä:

Muutettu: 13.1.2002. Mikko Välimäen meilistä HTML:ksi:

janne.lindqvist@effi.org