IP-osoite ei yksilöi käyttäjää | EFFI.org

Electronic Frontier Finland ry
Helsinki 21.7.2011

Effi: IP-osoite ei yksilöi käyttäjää

Electronic Frontier Finland - Effi ry on huolissaan viimeaikaisista tapauksista, joissa TTVK on lähettänyt syyttömille ihmisille laskuja näiden tekemiksi väitetyistä tekijänoikeusrikkomuksista. Keskisuomalainen kertoi kaksi viikkoa sitten jyväskyläläisen psykologian professorin saaneen tällaisen "olet syyllinen, maksa heti niin pääset halvemmalla" -laskun, jonka syyksi osoittautui virheellinen IP-osoitteeseen perustuva tunnistus, ja tänään Helsingin Sanomat raportoi tapauksesta, jossa WLAN-verkon omistajaa syytetään sen kautta tehdyksi väitetystä rikoksesta ilman yritystäkään selvittää kuka tekijä oli.

"Pelkkä IP-osoite ei todellakaan kerro kuka tekijä oli", toteaa Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen. "On aika käsittämätöntä, että vain sen perusteella voi väittää jotakuta syylliseksi ja lähettää laskun enempää selvittelemättä."

TTVK:n taktiikka ilmeisesti kuitenkin toimii: syytönkin helposti päättelee halvemmaksi maksaa kuin ottaa riski oikeudenkäynnistä, varsinkin kun tuomioistuimet ovat alkaneet hyväksyä IP-osoitteen riittäväksi tekijän tunnistamiseen, tekniikkaa ymmärtämättä tai siitä välittämättä.

Omistajan syyllistäminen avoimen WLANin käyttäjien teoista lyö myös eduskuntaa vasten kasvoja yrittäessään mitätöidä keväällä säädetyn lain, jonka mukaan avointa WLAN-verkkoa saa laillisesti käyttää.

"Mitä järkeä on sallia avoimen WLANin käyttö, jos sellaisen tarjoaminen tehdään käytännössä mahdottomaksi", ihmettelee Timo Karjalainen ja jatkaa, "Eihän Destiakaan ole vastuussa rikoksista, joita sen vapaasti käytettäväksi tarjoamilla teillä tehdään."

"Erityisen oudoksi asian tekee se, että TTVK, yksityinen yhdistys eikä mikään viranomainen, käyttäytyy kuin se olisi lainsäätäjä, poliisi, syyttäjä ja tuomari samalla kertaa lähetellessään tällaisia 'teidät on todettu syylliseksi' -kirjeitä", paheksuu Effin varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen. "Toivottavasti viimeistään Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin saa tämän järjettömyyden loppumaan."

Lisätietoa:

Timo Karjalainen
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland - Effi ry
timo.karjalainen@effi.org
puh. 050 590 3763

varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland - Effi ry
tapani.tarvainen@effi.org
puh. 040 729 3479

"Pohjalaisnainen oikeuteen langattoman verkon tarjoamisesta", Helsingin Sanomat 21.7.2011

"Syyllinen vastoin tietoaan", Keskisuomalainen 8.7.2011

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/.