Poliisin läsnäoloa verkossa kaivataan | EFFI.org

1.3.2009
Electronic Frontier Finland - Effi ry

Poliisin läsnäoloa verkossa kaivataan

Effi pitää poliisin nettipartiointiin kohdistettuja resursseja myönteisenä kehityksenä. "Vihdoin viimein poliisi saa resursseja ihan oikeaan poliisityöhön verkossa", kiittelee Effin hallituksen jäsen Tero Tilus. "Tähän asti on ehdotettu vain yksityisyyden suojan murentamista, poliisivaltuuksien jakelemista milloin kenellekin ja erilaisten sensuurijärjestelmien pystyttämistä."

Kauhajoen kouluammuskelun jälkeen aloitetusta poliisin nettiseurannasta on Sisäministeriön nyt myöntämän määrärahan turvin tulossa pysyvää toimintaa. Syksyllä poliisi toivoi noin miljoonaa euroa, jotta se pystyisi jatkamaan Kauhajoen kouluampumistapauksen jälkeen aloitettua tehovalvontaa. "Olemme ajatelleet, ettemme voi lopettaa sitä", Iltalehden haastattelema poliisiylijohtaja Mikko Paatero totesi 5.11.2008.

Effi toivoo lisäresurssien näkyvän tutkintatyön lisäksi myös näkyvyytenä ja aitona läsnäolona verkossa. Effin näkemyksen mukaan poliisi pitää saada jalkautumaan yhtä hyvin nettiin kuin kaduille, toreille ja valtateille. Myös poliisien koulutus on saatettava ajan vaatimusten tasolle. Nyt kun nettipartioinnin välttämättömyys on tunnustettu ja resurssien takaamisessa on saatu pää auki, olisi aika ottaa härkää sarvista ja ryhtyä organisoimaan poliisien koulutusta vastaamaan ajan vaatimuksia.

Läpinäkyvyys ja laillisuusvalvonta on poliisin nettipartioinnissa, kuten poliisityössä muutenkin, ensiarvoisen tärkeää luottamuksen ylläpitämiseksi. Effin hallituksen jäsen Lars Wirzenius täsmentää vielä: "Näin kaikki näkevät, että poliisi on paikalla auttamassa kansalaisia."

Tero Tilus
Electronic Frontier Finland (Effi) ry:n hallituksen jäsen

Lars Wirzenius
Electronic Frontier Finland (Effi) ry:n hallituksen jäsen