EFFIn rahankeräyssyyte nurin hovissakin | EFFI.org

12.12.2008

EFFIn rahankeräyssyyte nurin hovissakin

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) iloitsee Helsingin hovioikeuden päätöksestä, jonka mukaan EFFI ei ole syyllistynyt laittomaan rahankeräykseen.

EFFIä ja sen hallituksen jäseniä syytettiin v. 2005 nimettömän ilmiannon johdosta luvattomasta rahankeräyksestä sillä perusteella, että yhdistys kertoi nettisivuillaan olevansa oikeutettu ottamaan vastaan lahjoituksia ja antoi tätä varten tilinumeron ja ohjeet.

Käräjäoikeus totesi syytteen perusteettomaksi tammikuussa 2007, koska kyseessä ei ollut yleisöön vetoaminen rahankeräyslain tarkoittamalla tavalla. Syyttäjä valitti päätöksestä hovioikeuteen vaatien edelleen kolmelle henkilölle rangaistusta ja EFFIlle lahjoitettuja 4300 euroa menetettäväksi valtiolle.

Toissapäivänä hovioikeus päätti pitää käräjäoikeuden vapauttavan tuomion voimassa ja määräsi valtion maksamaan EFFIlle korvauksia oikeudenkäyntikuluista.

"Vihdoinkin järki voitti!" toteaa yli kolmen vuoden oikeusrumbasta EFFIn puheenjohtaja Tapani Tarvainen.

"Monet muutkin kansalaisjärjestöt elävät pelkkien jäsenmaksujen ja lahjoitusten varassa. Niidenkään ei enää tarvitse pelätä, että valtio ottaisi lahjoitukset pois, jos tilinumero on ollut nettisivulla."

Hovioikeus toteaa perusteluissaan muun muassa, että rahankeräyksen luvanvaraisuuden tarkoituksena on säilyttää yleisön luottamus siihen, että lahjoitetut rahat menevät tarkoitettuun käyttöön, kuten ne nyt ovat menneetkin.

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Hovioikeuden päätös 10.12.2008:

EFFIn kirjoituksia tapauksen aiemmista vaiheista:
Syyttäjän valituksesta hovioikeudelle keväällä 2007: http://www.effi.org/blog/2007-03-05-Tapani-Tarvainen.html
Käräjäoikeuden vapauttavan tuomion jälkeen alkuvuonna 2007: http://www.effi.org/effiemail/1_2007.html#a9

Electronic Frontier Finland ry on järjestö, joka puolustaa kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhdistyksellä on noin 1500 jäsentä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/