Electronic Frontier Finland - Effi ry
Helsinki 26.03.2008

Effi: Isoja ongelmia Microsoftin ISO-standardiehdotuksessa

Electronic Frontier Finland ry (Effi) tulee äänestämään huomenna pidettävässä Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n kokouksessa Microsoftin OOXML-tiedostomuodon standardointia vastaan. Tiedostomuodon olisi mm. tarkoitus korvata jatkossa nyt yleisesti käytössä olevat Word-, Excel- ja PowerPoint-tiedostot. International Organization for Standardization (ISO) on jo hyväksynyt ODF-tiedostomuodon samaa tarkoitusta varten. EFFIn mielestä rinnakkainen standardi on tarpeeton eikä OOXML-tiedostomuoto ei tarjoa erityisiä etuja aikaisemmin standardoituun tiedostomuotoon verrattuna.

EFFIn mielestä suurin ongelma standardissa on sen tavoite toisintaa mahdollisimman uskollisesti olemassa olevat Microsoftin Office-dokumentit. Tämän seurauksena standardiehdotukseen piti ottaa mukaan runsaasti virheellisiä määrityksiä esimerkiksi päivämäärien ja tiettyjen taulukkolaskentafunktioiden osalta. Vaikka nämä määritykset ovatkin käytössä vain siirtymävaiheen (transitional) toiminnallisuuksina, ehdotuksessa ei missään määritellä välivaiheen kestoa.

EFFIn puheenjohtaja Tapani Tarvainen kiteyttää: "Ei ole mitään järkeä hyväksyä standardiksi tilapäisiksi aiottuja, virheellisiä ratkaisuja. Tällä hetkellä ei ole olemassa yhtään ohjelmistoa, joka tuottaisi ISO:n standardiehdotuksen mukaisia tiedostoja. Nyt olisikin ollut oikea aika päästä eroon menneisyyden painolastista, mutta tähän Microsoft ei ollut valmis pelätessään markkinaosuutensa putoamista. Jo pelkästään tästä syystä EFFI tulee huomenna äänestämään EI."

EFFI:n varapuheenjohtaja Ville Oksanen täsmentää hankkeen taustoja: "Microsoft haluaa ISO-standardin omalle tiedostomuodolleen, koska maailmalla monet valtiot kieltäytyvät jatkossa ostamasta ohjelmistoja, jotka eivät ole avointen standardien mukaisia. Yhtiö voisi toki myös ottaa käyttöön ISO:n jo hyväksymän ODF-tiedostomuodon, mutta tämä heikentäisi liikaa sen asiakkaiden lukittautumista yrityksen erityisen tuottoisaan tuotekategoriaan."

Oksanen jatkaa: "Microsoft koetti myös oikoa ISO:ssa ajamalla OOXML-standardiehdotuksen ns. pikaraidemenettelyssä. Kyseistä menettelyä käytetään yleensä vakiintuneiden de facto standardien hyväksymiseen. Menettely osoittautui kuitenkin täysin vääräksi yli 6000 sivun mittaiselle määritykselle, jossa oli runsaasti ristiriitoja herättäviä kohtia." Oksanen päättää: "Korjausehdotuksia ehdittiin puimaan ISO:ssa ainoastaan yhden viikon ajan ja jo nyt tiedetään, että monta ilmeistä ongelmaa jäi korjaamatta."

Tietokone (4.3.2008): Microsoftin ooxml-standardointi kaaostunnelmissa

EFFI (16.8.2007): Piilotetut kortit eivät sovi yhteen avoimien standardien kanssa

Tietoa Koneesta-Blogi (Kari Haakana): Mitä ministeriössä pelätään?

varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Electronic Frontier Finland ry (Effi)