Lehdistötiedote 22.11.2006

EFFI: Tekijänoikeusjärjestöt vakava uhka Suomen tietoyhteiskuntakehitykselle

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) tuomitsee jyrkästi tekijänoikeusjärjestöjen vaatimukset hyvitysmaksun laajentamisesta. Tekijänoikeusjärjestöt ovat vaatineet maksun laajentamista matkapuhelimiin ja jatkossa myös tavallisiin tietokoneisiin ja massamuisteihin.

Hyvitysmaksun on tarkoitus olla korvaus teoskappaleiden laillisesta yksityisestä kopioinnista. Noin puolet hyvitysmaksusta jaetaan kuitenkin järjestötukina tekijänoikeusjärjestöille, eikä maksu muutenkaan jakaudu tekijöille kopiointimäärien mukaisesti.

"Nämä vaatimukset osoittavat jälleen kerran, kuinka tekijänoikeusjärjestöt ovat valmiita ampumaan itseään ahneuksissaan jalkaan", toteaa EFFIn hallituksen jäsen Ville Oksanen ja perustelee: "Ylimääräinen hinnankorotus musiikin soittamiseen kykeneville kännyköille tulee hidastamaan merkittävästi mobiilin musiikkimarkkinan syntymistä."

EFFIn puheenjohtaja Tapani Tarvainen jatkaa: "Pitkällä tähtäimellä tämä on selvästi myös tekijöiden edun vastaista. Vaikuttaa siltä, että esityksen takana olevat tahot pyrkisivät syömään siemenperunatkin tekijöiden laarista - niin kauan kuin vanhat keinot vielä toimivat."

EFFI tyrmää myös täysin esitetyt argumentit siitä, että maksu pitäisi määrätä, koska "MP3-soittimetkin ovat maksun piirissä". Matkapuhelimien pääasiallinen käyttötarkoitus on puheluiden soittaminen, ei musiikin kopioiminen, kuten laki edellyttäisi. Tietokoneitakaan ei yleensä osteta ensisijaisesti musiikkisoittimiksi.

Vuoden 2006 alusta voimaan astuneen Lex Karpelaksi ristityn tekijänoikeuslain uudistuksen jälkeen oikeudenhaltijat ovat voineet halutessaan estää käyttöestojen avulla laillisen yksityisen kopioinnin, josta hyvitysmaksuja kerätään. Niin kauan kuin oikeudenhaltijat voivat tällä tavalla halutessaan estää laillisen yksityisen kopioinnin, pitäisi hyvitysmaksuista päinvastoin luopua.

Lopullisen päätöksen hyvitysmaksusta tekee opetusministeriö. EFFI pelkää, että opetusministeriö asettuu kiistassa jälleen kerran tekijänoikeusjärjestöjen puolelle. Tekijänoikeuslain uudistamisen yhteydessähän päätösvalta hyvitysmaksuista piti alun perin siirtää koko yhteiskunnan etua valvovalle valtioneuvostolle. Lex Karpelassa ei tätä muutosta kuitenkaan enää ollut.

"Tekijänoikeusjärjestöt ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet olevansa suomalaisen tietoyhteiskunnan jarru", korostaa Tapani Tarvainen ja muistuttaa: "Gramex tappoi kohtuuttomilla maksuilla Suomesta vuosiksi nettiradion. Sama kohtalo olisi kohdannut myös mobiili-TV:tä, ilman liikenneministeriön ja valveutuneiden poliitikkojen, muiden muassa Markku Laukkasen (kesk), aktiivista väliintuloa."

Tarvainen toteaa lopuksi: "Tulemme tekemään kaikkemme, jotta kysymys nousee yksipuolisesta virkamiesvalmistelusta todelliseen poliittiseen keskusteluun. Ensimmäisenä askeleena tulemme lähettämään kyselyn kansanedustajille, jossa selvitämme heidän mielipiteensä asiasta."

Hyvitysmaksua keräävän tekijänoikeusjärjestö Teosto ry:n sivusto:

puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta ja tietokoneohjelmien patentoinnista Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/.