Helsinki 3.4.2006
Electronic Frontier Finland ry

EFFI: Lex Karpela korjattava yhdessä häpeärangaistuksen kanssa

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) vaatii, että eduskunta korjaisi ns. häpeärangaistuslain käsittelyn yhteydessä tekijänoikeuslakiin Lex Karpelan jättämät virheet. Tällä hetkellä esimerkiksi kuluttaja voi saada laillisesti ostamansa DVD-levyn varmuuskopioinnista sakot ja antikvariaatin pitäjä voidaan tuomita vankeuteen ETA-alueen ulkopuolelta tuomiensa kirjojen myynnistä.

EFFIn puheenjohtaja Tapani Tarvainen selittää: "Häpeärangaistuslaissa otetaan kantaa tekijänoikeuslaista löytyviin sanktioihin. Tämä avaa eduskunnalle mahdollisuuden korjata samalla kertaa pahimmat Lex Karpelan virheet." Tarvainen täsmentää: "Esitimme vastaavia muutoksia jo hallituksen esitykseen, mutta Karpelaa ja kumppaneita ei näytä vieläkään kiinnostavan kuluttajamyönteisen tekijänoikeuspolitiikan tekeminen."

EFFI vastustaa jyrkästi ns. häpeärangaistuksen käyttöönottoa. Lisäksi teosten kopioiminen omaan käyttöön on sallittava teknisistä rajoitteista huolimatta, harmaantuonnin sanktioita lievennettävä ja operaattorien välikopiointia koskevaa pykälää järkevöitettävä.

EFFIn hallituksen jäsen Ville Oksanen lisää: "Pelkäämme, että lain eduskuntakäsittelyssä tullaan taas takertumaan vain yhteen ylilyöntiin. Eduskunnalla olisi nyt kuitenkin erinomainen mahdollisuus näyttää, että se kuuntelee sisältöteollisuuden lobbarien lisäksi myös ihan tavallisia kansalaisia." Oksanen päättää: "Tulemme joka tapauksessa seuraamaan prosessia hyvin tarkasti, jotta vuoden päästä vaaleissa äänestäjät voivat tehdä informoidun päätöksen ehdokkaan valinnasta."

puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry

EFFI:n lausunto ns. häpeärangaistuslaista:

Analyysi "toisen sukupolven" CD-kopionsuojausjärjestelmästä,

Tekijänoikeuslain ongelmiin ei tunnu löytyvän ratkaisua,

Kooste Lex Karpelan tapahtumista: