Lisäys: Poliisi totesi 26.4.2005, että esitutkintaa ei suoriteta, koska Viralgin menettelyssä ei ole syytä epäillä laittomuuksia.

Helsinki 21.4.2005

EFFI: Omankädenoikeus ei kuulu Internettiin

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) tuomitsee omankädenoikeuden käyttämisen Internetissä. Tuoreimmassa tapauksessa Viralg Oy on ilmoittanut kehittäneensä ja ottaneensa käyttöön tuotteen, jolla häiritään vertaisverkoissa tapahtuvaa liikennettä. Viralg Oy:stä ja tuotetta käyttävästä BMG Finland Oy:stä on jätetty tänään (21.4.) tutkintapyyntö poliisille.

EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen täsmentää: "Tietoliikenteen häiritseminen on aina rikos. Laista ei löydy poikkeusta, joka sallisi omankädenoikeuden tekijänoikeuden puolustamiseksi."

EFFI korostaa, että Suomessa valtiolla on toistaiseksi yksinoikeus sanktioiden toimeenpanoon niin verkossa kuin muuallakin. Oikeusvaltiossa ei voida sallia, että jokainen oikeuksiaan loukatuksi kokenut henkilö ottaisi oikeuden omiin käsiinsä ja ryhtyisi kostotoimenpiteisiin.

"Ansaitsen elantoni teatterimuusikkona, joten ymmärrän erinomaisesti tekijänoikeuksien tärkeyden", lisää tutkintapyynnön Viralgista jättänyt Pekka Sallinen. "Tämän tyyppistä toimintaa en kuitenkaan voi katsoa oikeutetuksi tai artistien edun mukaiseksi."

Jos tuote tekee mitä mainos lupaa, se on mitä ilmeisimmin laiton. Mutta mainoksen todenmukaisuus on kyseenalainen. EFFI ry huomauttaa, että Viralg Oy:n lehdistötiedote on herättänyt maailmalla epäilyä tietoturva-asiantuntijoiden keskuudessa. Esimerkiksi Princetonin yliopiston professori Edward W. Felten pitää Viralgin väitteitä häirintäohjelmansa ominaisuuksista epäuskottavina. Hänen mukaansa tuotteesta ei ole annettu kunnollisia teknisiä tietoja muualla kuin Viralgin jättämässä patenttihakemuksessa. Hakemus puolestaan sisältää Feltenin mukaan vain jo ennestään tunnettua tekniikkaa, jonka toiminta rajoittuu lähinnä KaZaA-verkkoon.

Pekka Sallisen tekemä tutkintapyyntö:

Prof. Feltenin kirjoitus Viralgista:

Kari Ahokas - Uutiskommentti: Jäähyväiset vertaisverkoille?

EFFI: Lakivaliokunta luovuttamassa poliisin valtuuksia viihdeteollisuudelle, 18.4.2005,

Pekka Sallinen
Pekka.Sallinen iki.fi

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta ja tietokoneohjelmien patentoinnista Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen ja Global Internet Liberty Campaignin jäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/