EFFI: Ohjelmistopatentit palautettava alkuruutuun

Helsinki/Geneve 18.2.2005

EFFI: Ohjelmistopatentit palautettava alkuruutuun

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) iloitsee europarlamentin päätöksestä 17.2.2005 vaatia ohjelmistopatenttidirektiviin palauttamista uuteen ensimmäiseen käsittelyyn. Parlamentin puhemiesneuvosto vahvisti eilen yksimielisesti oikeusvaliokunnan vaatimuksen uudesta käsittelystä.

Euroopan komission ei ole kuitenkaan pakko totella parlamentin päätöstä uudesta käsittelystä. Komissio on ajanut ohjelmistopatenttidirektiiviä voimakkaasti. Kiista on saanut outoja piirteitä: komissio muun muassa yritti hyväksyttää direktiivin kahdesti ilman keskustelua maatalousneuvostossa, minkä Puola kuitenkin esti.

EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen täsmentää: "Vaikka parlamentin päätös ei muodollisesti sido komissiota, yksimielisen parlamentin ylikäveleminen olisi poliittisesti hyvin arveluttava siirto. Lisäksi komissiolla ei ole enää edes varmaa poliittista tukea ministerineuvostolta, joten kaikista todennäköisintä on, että he heittävät pyyhkeen kehään."

Jos direktiivi palaa uuteen käsittelyyn, sen valmistuminen viivästyy yli vuodella.

Oksanen jatkaa: "Tämä on myös ainoa järkevä tie ulos nykyisestä poliitisesta umpikujasta. Direktiivi oli alun perin huonosti valmisteltu ja nyt komissiolla on erinomainen tilaisuus korjata tämä virhe."

EFFI arvelee, että parlamentin tekemään päätökseen vaikutti osaltaan raportti, jossa analysoidaan direktiivin todellista sisältöä. Raportin mukaan nykyisen direktiiviehdotuksen teksti yhdenmukaistaisi Euroopan käytännön Yhdysvaltain kanssa. Esimerkiksi liiketoimintatapamallipatentit olisivat mahdollisia. Tähän asti direktiiviehdotuksen puolustajat ovat väittäneet, että Eurooppaan ei oltaisi tuomassa amerikkalaismallisia liiketoimintatapapatentteja.

EFFIn varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen korostaa: "Raportti osoittaa komission ja ministerineuvoston väitteet direktiivin sisällöstä hyvin harhaanjohtaviksi. Samoin suuryritysten lobbausmateriaalit menevät nyt täysin uusiksi." Tarvainen lisää lopuksi: "Raportti myös kumoaa sen myytin, että pienet ja keskisuuret yritykset hyötyisivät yleisesti patentoinnista. Tämän ei pitäisi olla uutinen kenellekään alaa oikeasti seuraavalla henkilölle."

Raportti: Sandra R. Paulsson, Patenting Software vs. Free software: What should the European Union do?, helmikuu 2005,
Yhteenveto yllä olevasta raportista,
FFIIn lehdistötiedote,