Helsinki 16.12.2004
Julkaisuvapaa heti

EFFI: Ratsiat osoittavat tekijänoikeuden riittävän tehon

Electronic Frontier Finland ry (EFFI) ei ole yllättynyt Finreactor-verkkopalvelua ja sen ylläpitäjiä vastaan tiistaina 14.12 tehdystä ratsiasarjasta. Poliisin mukaan Finreactor-verkkopalvelulla, joka päätyi esitutkinnan kohteeksi BSA:n pyynnöstä, on ollut 10.000 rekisteröitynyttä suomalaista käyttäjää. Verkkopalvelupalvelun välityksellä on jaettu oikeudettomasti noin 6.000 teosta, muun muassa musiikkia ja tietokoneohjelmia.

EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen toteaa: "Vertaisverkkoihin kohdistuvaa iskua on jo odoteltu pidempään. Lähinnä yllättävää tapauksessa on sen ajoitus." Hän täsmentää: "Tähän asti olimme varmoja, että sisältöteollisuus odottaisi tekijänoikeuslain korjauksen valmistumista eduskunnasta ennen oikeudenkäyntien aloittamista. Nyt se joutuu käytännössä luopumaan yhdestä lempiargumentistaan, jonka mukaan nykyinen tekijänoikeuslaki ei muka mahdollista laittoman verkkojakelun pysäyttämistä."

EFFIn mielestä olisi ensinnäkin tärkeää, että tapahtumaa koskevassa tiedotuksessa pitäydyttäisiin tosiasioissa. Esimerkiksi BSA:n lehdistötiedotteessa todetaan: "tietokoneohjelmien jakaminen ja lataaminen Internetistä on laitonta aina, eikä kopioita saa valmistaa edes yksityiseen käyttöön", mikä on täysin tietoista ja erittäin kyynistä valehtelua. Verkkojakelun kautta jaetaan paljon tietokoneohjelmia tekijöidensä luvalla ja täten täysin laillisesti - esimerkiksi BSA:n tärkeimmän rahoittajan Microsoftin kotisivulta. Toiseksi tietokoneohjelmasta saa täysin laillisesti valmistaa käytön vaatimat varmuuskopiot.
[Lisäys 17.12.2004: BSA korjasi tiedotteensa muotoon: "Tietokoneohjelmien jakaminen ja lataaminen internetistä LUVATTA on laitonta aina, eikä kopioita saa valmistaa edes yksityiseen käyttöön."]

Toinen tärkeä asia EFFIn näkökulmasta on teknologioiden laillisten ja laittomien käyttötapojen erottaminen toisistaan. Tässä kohtaa EFFI on positiivisesti yllättänyt BSA:n tiedotteesta, jossa huomioidaan demonisoimisen sijaan vertaisverkkojen merkittävät lailliset käyttötarkoitukset, joista esimerkkinä BitTorrent-vertaisverkkotekniikka on ensisijainen ja täysin laillinen levityskanava monelle avoimen lähdekoodin projektille. Vertaisverkon avulla isojen tiedostojen levittämisestä aiheutuva kuorma voidaan yhden keskuspalvelimen sijasta jakaa tasaisesti kaikkien käyttäjien kesken.

EFFIn näkemyksen mukaan samoin on syytä muistaa, että vertaisverkkojen käyttäjät eivät kuulu mafiaan tai ole osa järjestäytynyttä rikollisuutta, vaan suurin osa heistä on tavallisia suomalaisia nuoria. Tästäkin syystä olisi toivottavaa, että korvausvaatimuksissa pysyttäisiin kohtuudessa eikä ainakaan sorruttaisi Amerikan malliin, jossa muun muassa eräässä tapauksessa vaadittiin neljältä opiskelijalta vahingonkorvauksia yhteensä noin 87 miljardin euron verran (mikä vastaa seitsemän vuoden USA:n levymyyntituloja tai Suomen valtion kolmen vuoden verotuloja).

Oksanen toteaa lopuksi: "Finreactor-tapauksen pitäisi osoittaa eduskunnalle, että oikeudenhaltijat voivat halutessaan puuttua rikkomuksiin erittäin tehokkaasti jo olemassa olevan lainsäädännön turvin. Täten digitaalisen maailman toiminnan vaarantavat muutokset voidaan poistaa nyt käsittelyssä olevasta lakiehdotuksesta - vaarantamatta suomalaisen sisältöteollisuuden tulevaisuutta."

Lisätietoja

Keskusrikospoliisi, "Poliisi tutkii Internetissä tapahtunutta tekijänoikeusrikosepäilyä", 14.12.2004,

BSA, "Laittomien ohjelmistojen lataaminen vertaisverkoista yleistä",
http://www.bsa.org/finland/press/newsreleases/ Laittomien-ohjelmistojen-lataaminen-vertaisverkoista-yleista.cfm