EFFI: Teletietojen väärinkäyttö ei yllätys

Helsinki 25.8.2004

EFFI: Teletietojen väärinkäyttö ei yllätys

Electronic Frontier Finland - EFFI ry ei ole yllättynyt tänään julki tulleista tiedoista, joiden mukaan myös Suojelupoliisin työntekijä on hankkinut laittomasti teletietoja Sonerasta Supon johdon puuttumatta asiaan. Jo aikaisemmin oli käynyt ilmi, että KRP:n tutkija ja valtioneuvoston turvapäällikkö olivat ilmeisesti syyllistyneet vastaavaan toimintaan.

EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen selittää: "Näyttää ilmeiseltä, että Suomessa on ollut "maan tapa" hankkia teletunnistetietoja tarvittaessa myös epävirallisia kanavia pitkin. Nyt esille tulleet tapaukset herättävätkin kysymyksen, onko vastaavaa tapahtunut myös muissa teleyrityksissä ja kuinka laajasti. Olisikin erittäin tärkeää, että teletunnisteiden käyttö selvitettäisiin tässä yhteydessä kaikkien operaattoreiden osalta." Oksanen lisää: "Vaikka nyt esille tulleet tapaukset eivät ole olleet ilmeisesti kovin törkeitä, ne ovat omiaan osoittamaan todeksi esittämämme väitteen, jonka mukaan kerättyä luottamuksellista tietoa tullaan käyttämään väärin - ennemmin tai myöhemmin."

EFFI ry onkin hyvin huolissaan tätä taustaa vasten EU:n tuoreista suunnitelmista teletietojen tallennusvelvollisuuden laajentamiseksi. Nyt käsittelyssä olevassa puitepäätöksessä ollaan velvoittamassa jäsenmaat tallentamaan niin puhelinliikenteen - kuka soittaa kenelle ja mistä -, sähköpostin kuin web-surffauksen tiedot 1-3 vuodeksi. Valtioneuvosto otti 15.7. lähtökohtaisesti positiivisen kannan suunnitelmaan ja ehdotus on seuraavaksi eduskunnan käsittelyssä

EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen jatkaa: "Ehdotuksessa ollaan rakentamassa ennennäkemätöntä isoveliyhteiskuntaa. Tähän asti tietoja on saanut tallentaa laillisesti vain oikeuden päätöksellä perusteltujen epäilysten perusteella. Ehdotuksen jälkeen ihan jokainen kansalainen olisi epäilty yhteiskunnan silmissä." Oksanen lopettaa: "EFFIn ehdotusta ja teletallennusvelvollisuutta yleisesti vastustavaan vetoomukseen on kertynyt nimiä ennätyksellistä tahtia, tähän mennessä peräti yli 6000. Tämä osoittaa, että ehdotuksesta ollaan syvästi huolissaan myös teknologiapiirien ulkopuolella - ja erittäin hyvästä syystä!"

EFFIn vetoomus tallentamisvelvollisuutta vastaan:

Valtioneuvoston lehdistötiedote tallennusvelvollisuudesta:

Muistio joka selittää miksi ehdotus rikkoo ihmisoikeussopimuksia:

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta ja tietokoneohjelmien patentoinnista Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen ja Global Internet Liberty Campaignin jäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/