Helsinki 11.3.2004

EFFI: Suomella mahdollisuus muuttaa kantaansa ohjelmistopatenttidirektiiviin

Electronic Frontier Finland - EFFI ry kannustaa Suomea muuttamaan kantaansa EU:n ohjelmistopatenttidirektiiviin. Asiasta päätetään perjantaina eduskunnan talousvaliokunnassa. EFFIn mielestä Suomen tulisi kunnioittaa parlamentin patentointia rajaavaa päätöstä ja hyväksyä se tietyin teknisin selvennyksin. Tällä hetkellä Suomen virallinen kanta puoltaa rajoittamatonta ohjelmistopatentointia.

EFFIn puheenjohtaja Ville Oksanen toteaa: "Europarlamentin linja voi aiheuttaa muutospaineita liiketoimintatapoihin suuryrityksille, jotka eivät voisi käyttää enää patentteja de facto -kartellien luomiseen.  Kuitenkin niin kuluttajille, PK-yrityksille kuin kilpailua pelkäämättömille suuryrityksillekin muutos olisi vain eduksi."

Linux Internationalin johtaja Jon Hall on samaa mieltä: "Asiaa perusteellisesti harkittuani uskon, että ohjelmistopatentit ovat haitallisia tietoteollisuudelle ja yhteisen hyvän vastaisia."

EFFIn varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen jatkaa: "Patenttijärjestelmä on vain työkalu, ei itseisarvo, ja sen käytön laajentaminen uusille alueille, joille se ei sovi, voi johtaa tuhoisiin seurauksiin. Patentit eivät sovi ohjelmien suojaksi, ja kun ongelmia joita aikaisemmin ratkottiin laitteilla voidaan nyt ratkoa ohjelmilla, se luonnollisesti merkitsee patenttien merkityksen vähentämistä - ja myös siitä tässä luultavasti onkin kysymys, patenttiasiantuntijat pelkäävät oman vaikutusvaltansa vähenemistä."

Free Software Foundationin Richard Stallman ei turhia sievistele: "Eurooppalaiset patenttitoimistot ovat hivuttautuneet kohti ohjelmistoideoiden patentointia ilman lainsäädännön valtuutusta. Nyt ne yrittävät esittää omat aikaisemmat kieroilunsa perusteena saman suunnan jatkamiselle. Asiallisesti ottaen ne esittävät: 'Ette aikaisemmin estäneet meitä huijaamasta hiukan, joten enää teillä ei ole oikeutta estää meitä jatkamasta loppuun saakka.' Europarlamentti ei suostunut hämättäväksi. Se kuunteli ohjelmoijia, jotka sanoivat patenttien olevan alallamme haitallisia, ja teki poliittisen linjavalinnan: pidetään ohjelmistot turvassa patenteilta."

Ohjelmistopatenttidirektiivin lopullinen kohtalo selviää vasta tulevien EU-vaalien jälkeen. "Tässä onkin yksi hyvä kysymys esitettäväksi ehdokkaallesi", lopettaa Oksanen.

EFFIn lausunto talousvaliokunnalle:

Linux International: