Helsinki 10.3.2004

EFFI: Suomalaiset eurokansanedustajat IPR-direktiiviä vastaan

Electronic Frontier Finland (EFFI) ry on pettynyt Euroopan parlamentin äänestystulokseen, jossa IPR Enforcement -direktiivi hyväksyttiin muutoksitta. EFFI ry:n mukaan nyt hyväksyttyyn versioon jäi runsaasti ongelmallisia kohtia. Erityisesti patentointi olisi järjestön mielestä pitänyt rajata direktiivin alan ulkopuolelle -- varsinkin koska direktiivin jäi säännös yksityisistä kotietsinnöistä (ns. Anton Pillar-määräys). Lisäksi koko direktiivi olisi pitänyt rajata ansiotarkoituksessa tehtävään tuoteväärentämiseen eli piratismiin, mitä nyt ei tehty.

EFFI:n puheenjohtajan Ville Oksasen mukaan äänestystulos ei kuitenkaan ollut kokonaan negatiivinen: "Enemmistö suomalaisista euroedustajista äänesti kuitenkin direktiivin rajaamisen puolesta. Itse asiassa ainoastaan keskustan ryhmä oli kokonaisuudessaan direktiivin nykyisen muodon puolesta." Oksanen lisää tyytyväisenä:"Thors, Wuori ja Aaltonen allekirjoittivat jopa muutosesitykset ja Kauppi ja Paasilinna olivat muuten hyvin aktiivisia asiassa. Tässä kohtaa on helppo olla ylpeä eurokansanedustajiemme asiantuntemuksesta ja kiinnostuksesta yleensä hyvin teknisinä pidettyihin immateriaalioikeuskysymyksiin."

Direktiivi siirtyy nyt kansalliseen käsittelyyn. EU:n jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa toteuttaa direktiivin sisältö. EFFIn varapuheenjohtaja Tapani Tarvaisen mukaan vasta tässä vaiheessa todella nähdään, mitä seurauksia direktiivistä koituu: "Koska direktiiviin jäi monia ilmaisuja ja käsitteitä, joita ole ole määritelty, kotimaisen toteutuksen merkitys tulee korostumaan. EFFI tuleekin järjestönä tekemään parhaansa, että direktiivin negatiiviset vaikutukset voitaisiin minimoida."

Äänestystulos:

Hyväksytty teksti: