Helsinki 22.12.2003

EFFI: Jälleen oikeusvoitto mediateollisuutta vastaan - DVD-Jonin vapauttavaa tuomiota ei muutettu Norjassa

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on saanut jälleen riemuita tuomioistuimen päätöksestä, jossa mediateollisuus hävisi tietotekniikan innovaatiivisille käyttäjille. Viime viikolla Hollannissa vertaisverkko Kazaa todettiin lailliseksi. Yhdysvalloissa puolestaan todettiin, että Internet-operaattori saa kieltäytyä luovuttamasta vertaisverkkoja käyttävien tunnistamistietoja mediateollisuudelle. Tänään Norjassa ylempi oikeusaste ei muuttanut alioikeuden tammikuista tuomiota, jossa DVD-levyjen kopiosuojauksien murtamiseen osallistunut Jon Johanssen vapautettiin syytteistä.

"Norjan päätös oli odotettu. Hollywoodin painostuksesta nostettu juttu on ollut kaikin puolin vailla perusteita. Voimassa oleva laki on harvinaisen yksiselitteinen: kuluttaja saa tehdä ostamillaan DVD-levyillä mitä haluaa", kommentoi EFFI:n varapuheenjohtaja Ville Oksanen.

Myös Suomen voimassa oleva tekijänoikeuslaki sallii kopiosuojauksen rikkomisen, levyjen kopioinnin tietokoneelle ja vaikkapa näin kopioitujen elokuvien näyttämisen Linuxista ilman lisensoituja soitto-ohjelmia. Tekijänoikeuslakia ollaan kuitenkin muuttamassa.

"Sekä Suomessa että Norjassa on tulossa voimaan tekijänoikeuslain muutos, joka saattaa vaarantaa uusien innovaatisten tietokoneohjelmien laadinnan. Vaikka DVD-Jon on vapaa, niin kiistan kohteena ollut kopiosuojaukset kiertävä ohjelmakoodi nimeltä DeCSS saattaa olla pian laiton", tuskailee EFFI:n puheenjohtaja Mikko Välimäki

EFFI toivookin, että Suomessa saataisiin uuteen lakiin järkevä kompromissi. Välimäki linjaa: "Ohjelmoijilla tulisi olla laissa turvattu vapaus kehittää uusia käyttötapoja tietokoneille ilman pelkoa Hollywoodin ja mediateollisuuden oikuista. Kaikenlaiset kopio- ja aluekoodisuojaukset tulisi säätää selkeästi lainsuojattomiksi".

Lisätietoja

EFFI: DVD-Jon vapautettiin syytteistä Norjassa - DVD-elokuvia saa katsoa laillisesti Linuxilla

EFFI: KaZaA todettu lailliseksi Hollannissa

Court Rules Verizon Can Refuse to ID Customers to Music Industry