Helsinki 19.12.2003

EFFI: KaZaA todettu lailliseksi Hollannissa

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on erittäin tyytyväinen tuoreeseen oikeuden päätökseen Hollannista. Tuomion mukaan KaZaA-vertaisverkko on laillinen ja kyseisen ohjelmiston levittäminen täten sallittua. Hollannin korkeimman oikeuden antama päätös on linjassa vastaavien Yhdysvalloista saatujen päätösten kanssa, joissa Grokster- ja Morpheus-vertaisverkot on todettu lailliseksi. Vertaisverkkoja voidaan käyttää sekä laillisiin että laittomiin käyttötarkoituksiin eikä teknologian valmistaja ole vastuussa siitä mitä käyttäjät niillä tekevät.

EFFI:n varapuheenjohtaja Ville Oksanen selittää: "Päätös oli hyvin merkittävä, koska nyt myös Euroopassa on saatu vihdoin vahvistus sille, että teknisten välineiden tekijöitä eli ohjelmistoyrityksiä ei pidä syyttää käyttäjien mahdollisista väärinkäytöksistä. Tulos ei ole yllättävä ja onkin valitettavaa, että sisältöteollisuus on voinut ylipäätänsä ennalta epätoivoisten oikeudenkäyntien kautta hidastaa teknologiasektorin innovatiivisuutta."

Tapaus eroaa Napsterista siinä, että tässä vertaisverkko-ohjelmaa valmistaneella yrityksillä ei ollut keskitettyjä palvelimia, joiden avulla olisi voitu kontrolloida mitä materiaalia verkossa liikkuu. Päinvastainen päätös olisi merkinnyt pahimmillaan sitä, että esimerkiksi sähköpostiohjelmien tekijöitä olisi voitu syyttää sähköpostin avulla tapahtuvista tekijänoikeusrikkomuksista.

"Vertaisverkoissa on nykyään myös runsaasti laillista materiaalia", korostaa EFFI:n puheenjohtaja Mikko Välimäki, ja jatkaa: "Ilmeisesti vertaisverkot eivät muutenkaan uhkaa laillisen musiikin kulutusta. Muuten on vaikea esimerkiksi selittää, miten musiikin myyntiluvut ovat kohonneet samaan aikaan kuin vertaisverkkojen käyttöön tarvittavat laajakaistayhteydet ovat yleistyneet voimakkaasti."

Lopuksi EFFI arvelee, että päätös laskee teknologiayritysten riskejä jatkaa vertaisverkkojen kehittämistä. Samaan aikaan sisältöteollisuus on aloittamassa käyttäjien haastamisen oikeuteen, mikä tulee tarkoittamaan, että käyttäjien yksityisyyttä kunnioittaville vertaisverkoille tulee myös olemaan voimakasta kysyntää.

The Register tapauksesta

IFPI haastamassa käyttäjät oikeuteen:

"Judge: File-swapping tools are legal"

"EMI, Universal sues Napster venture backers"

Suomessa ÄKT pelottelee kouluja ja yrityksiä vertaisverkoista harhaanjohtavalla tietoturvakampanjalla:

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Mikko Välimäki