Helsinki 24.9.2003

EFFI: EU-parlamentti asetti järkevät rajat ohjelmistopatenteille

EU:n parlamentti äänesti tänään tietokoneohjelmien patentointia koskevasta direktiivistä. Lopputulos oli voitto PKT-yrityksille, avoimelle lähdekoodille ja Euroopan kilpailukyvylle, sillä tietokoneohjelmien patentoinnille asetettiin nyt selvät rajat.

EFFIn varapuheenjohtaja Ville Oksanen kommentoi: "Tulos oli historiallinen. Ensimmäistä kertaa EU-tasolla tunnustettiin se tosiasia, että immateriaalioikeudet ovat tällä hetkellä jo liian vahvoja ja optimaalinen tasapaino edellyttää nykytilaan verrattuna matalampaa suojaustasoa." Hän jatkaa: "Tulos oli myöskin siinä mielessä historiallinen, että se saavutettiin ruohojuuritason kampanjan tuloksena huolimatta siitä, että vastapuolella olivat maailman rikkaimmat ja vaikutusvaltaisimmat yritykset ja näitä edustavat järjestöt. Tulos oli selvä voitto demokratialle."

EFFIn patenttiasiantuntija Tapani Tarvainen jatkaa: "Lopputulokseen vaikutti myös selvästi Linus Torvaldsin viime hetken ulostulo ohjelmistopatentteja vastaan. Toivottavasti komissio kunnioittaa parlamentin kantaa, joka syntyi hyvin perusteellisen prosessin tuloksena, eikä yritä tappaa nyt lopputuloksena syntynyttä direktiiviä. Samoin toivottavasti parlamentin äänestystulos huomioidaan myös Suomessa ja maamme linjaa korjataan lopputuloksen mukaiseksi."

Parlamentin äänestyksessä oli yli 120 muutosehdotusta. Tärkeimmät läpimenneet muutosesitykset koskivat ohjelmistopatentin määritelmää, patentoinnin vaikutusta yhteensopivien ohjelmistotuotteiden valmistamiseen sekä ohjelmakoodin lisäämistä osaksi patenttihakemusta. Tarvaisen mukaan lopullisen analyysin tekemiseen menee muutamia päiviä muutosten suuren määrän ja asioiden monimutkaisuuden vuoksi, mutta nykyisessä muotoilussaan direktiivi näyttäisi huomioineen käytännössä kaikki EFFIn vaatimukset. Direktiivi menee seuraavaksi toiseen kuulemiseen, jossa siihen voi tulla vielä muutoksia.

Ville Oksanen lisää vielä lopuksi: "EFFI varoitti alkuvuodesta Patentti- ja rekisterihallitusta (PRH) alkamasta myöntää ohjelmistopatentteja asian ollessa vielä kesken. Meitä ei tällöin kuunneltu, mutta nyt olisikin hauska saada tietää, mitä oikein tapahtuu PRH:n myöntämille ohjelmistopatenteille, jotka muuttuvat viimeistään direktiivin myötä selvästi lain vastaisiksi?"

Linus Torvaldsin ja Alan Coxin avoin kirje ohjelmistopatenteista 21.9.2003:

Suomen kanta ohjelmistopatenttidirektiiviin:

EFFIn sivut ohjelmistojen patentoinnista:

EFFIn kannanotto PRH:n linjanmuutoksesta 24.2.2003:

EFFIn avoin kirje ohjelmistopatenteista europarlamentaarikoille 29.7.2003:

FFII:n tiedote 24.9.2003:

Mikko Välimäki
mikko.valimaki@effi.org

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta, tietokoneohjelmien patentoinnista ja yksityisyyden suojasta Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen ja Global Internet Liberty Campaignin jäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/.