Helsinki 28.5.2003

EFFI järjestää Big Brother 2003 –palkintojenjaon keskiviikkona 4.6.

Electronic Frontier Finland (EFFI) ry jakaa tänä vuonna toista kertaa Big Brother –palkinnot. Tapahtumalla pyritään turhaa ryppyotsaisuutta välttäen kiinnittämään huomiota yksityisyyteen kohdistuviin uhkiin "palkitsemalla" vuoden pahimmat yksityisyyden loukkaukset niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Tämän lisäksi tapahtumassa palkitaan vuoden aikana eniten yksityisyyttä puolustanut taho.

Palkintojen saajat päättää vuosittain vaihtuva asiantuntijapaneeli. Tänä vuonna paneelin puheenjohtajana on kansanedustaja Jyrki JJ Kasvi ja muina jäseninä Johan Helsingius, Jukka Korpela, Tuomas Ojanen (professori, oikeustiede, Helsingin yliopisto), Tere Vadén (professori, hypermedialaboratorio, Tampereen yliopisto) ja Vuokko Lantz (tekniikan tohtori, Nokia Research). Ehdotuksia palkintojen saajiksi on tullut EFFIn jäsenistöltä, mutta paneeli ei ole sidottu niihin.

Vastaavia tapahtumia on järjestetty 12 maassa ympäri maailmaa vuodesta 1998 lähtien. Tapahtuma pohjautuu englantilaisen Privacy Internationalin luomaan konseptiin. Palkintojen saajien joukossa on ollut vaikutusvaltaisia päätöksentekijöitä sekä politiikasta että yritysmaailmasta. EFFI:n puheenjohtaja Mikko Välimäki täsmentää: "Esimerkiksi Bill Gates ja Microsoft ovat olleet useasti palkittavien joukossa."

Tapahtuman pitopaikkana on tänä vuonna hotelli Torni. EFFIn varapuheenjohtaja Ville Oksanen kommentoi: "Mikä muu paikka Suomessa voisi olla parempi kuin Hotelli Torni tällaisen tapahtuman järjestämiselle. Valvontakomission entisenä päämajana se symbolisoi vahvasti orwellilaista valvontayhteiskuntaa, jonka Suomi on toistaiseksi kyennyt välttämään."

Tilaisuuden ohjelma

• Tilaisuuden avaus – Mikko Välimäki, EFFI
  • Hotelli Torni ja Valvontakomissio – Hotellin edustaja
  • "Yksityisyys nyt" – Jyrki JJ Kasvi
  • "Vallan keskittymisen vaarat – eli miksi pelkään Bill Gatesia enemmän kuin Saddam Husseinia" – Johan "Julf" Helsingius
  • "Yksilönsuoja ja sananvapaus riitasilla" – Jukka K. Korpela

• Kolmen ruokalajin buffet-illallinen + viini

• Big Brother "palkintojenjako" juontajana Jussi Halli

Tapahtuman mainos: http://www.effi.org/yksityisyys/bb2003/mainos.pdf
Privacy International: http://www.privacyinternational.org/bigbrother/

Ilmoittautumiset

Tapahtuma on ilmainen EFFIn jäsenille ja tiedotusvälineille. Muut henkilöt 10 euroa ja yritykset 200 euroa. Tapahtumaan ilmoittaudutaan EFFI:n varapuheenjohtaja Ville Oksaselle:

Varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on perustettu käyttäjien ja kansalaisten oikeuksien puolustamiseen Internetissä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta, tekijänoikeudesta ja yksityisyyden suojasta Suomessa ja Euroopassa. EFFI on European Digital Rightsin perustajajäsen ja Global Internet Liberty Campaignin jäsen. Lisätietoja EFFIn kotisivulta osoitteessa http://www.effi.org/.