Helsinki 11.2.2003

EFFI: Järki voitti sananvapauslain valmistelussa

EFFI ry on tutustunut tyytyväisenä perustuslakivaliokunnan mietintöön sananvapauslakiehdotuksesta. Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hyväksymistä, kunhan siihen tehdään merkittäviä muutoksia.

Lakiehdotus uhkasi alun perin varsin laajasti vapaata viestintää ja Internetin keskustelupalstoja. Se olisi pahimmillaan voinut vesittää Suomen julkisuuskuvaa ulkomailla. Nyt tilanne näyttää kuitenkin paremmalta.

"Laissa on vihdoin kirjoitettu auki lähtökohta, että viestintään ei saa puuttua enempää kuin on välttämätöntä sananvapauden rajoissa," EFFIn puheenjohtaja Mikko Välimäki kommentoi. Laissa on nyt myös selkeästi rajattu sen soveltamisalan ulkopuolelle verkkojulkaisun käyttäjien kirjoittamat viestit, joita ei erikseen toimiteta. Tämä näyttäisi koskevan sekä Internetin uutisryhmiä että keskustelupalstoja.

Verkkoviestien pakollinen tallentamisvelvollisuus on pudotettu kolmeen viikkoon. "Aikaraja on laskenut lain valmistelun yhteydessä kuukausista viikkoihin. Vielä ei olla nollassa mutta on silti mukava nähdä, että valiokunta on ottanut kritiikkiä huomioon", Välimäki jatkaa.

EFFI:n varapuheenjohtaja Ville Oksanen lisää: "Onneksi siis järki voitti tällä kertaa. Hyvin merkittävä muutos oli myös se, että verkkoviestin tunnistamistietojen tallentaminen siirrettiin päätettäväksi sähköisen viestinnän tietosuojalain yhteydessä."

EFFI on myös ottanut positiivisesti vastaan suomalaisten yritysten aktiivisuuden lain ongelmien korjaamiseksi. "Suomalaiset teleyritykset osoittivat, että ne ovat valmiita puolustamaan sananvapautta laajemmin, mitä niiden puhdas liiketaloudellinen intressi olisi edellyttänyt," pohtii varapuheenjohtaja Oksanen. Esimerkiksi Kansainvälinen kauppakamari julkaisi laajan tiedotteen asiasta ja Jippii keräsi nimiä lakihanketta vastaan sivuillaan olleessa vetoomuksessa.

Perustuslakivaliokunnan mietintö:

EFFIn aiempi lausunto perustuslakivaliokunnalle:

Kansainvälisen kauppakamarin tiedote:

"Jippii kerää nimiä sananvapauslain vastaiseen noottiin"

Mikko Välimäki
puheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry