Helsinki 7.1.2003

EFFI: DVD-Jon vapautettiin syytteistä Norjassa - DVD-elokuvia saa katsoa laillisesti Linuxilla

Oslolainen tuomioistuin vapautti tänään Jon Johanssenin kaikista häntä vastaan nostetuista syytteistä. Johanssenia syytettiin DVD-elokuvien salausjärjestelmän purkamisesta, jonka tarkoitus on rajoittaa DVD-elokuvien katselu vain mediateollisuuden lisensoimiin laitteisiin. Kun tämä CSS-suojaus on ohitettu, DVD-elokuvia voi katsella nykyään mm. vapaasti Linuxilla, mikä ei olisi ilman suojauksen ohittamista mahdollista.

"Jutun lopputulos on voitto kuluttajien oikeuksien puolustajille." kommentoi EFFIn puheenjohtaja Mikko Välimäki ja jatkaa: "Norjalainen tuomioistuin tyrmäsi Yhdysvaltojen mediateollisuuden lobbaaman näkemyksen, jonka mukaan Johanssen olisi teollaan edistänyt piratismia. Toivottavasti Suomessakin vihdoin ymmärrettäisiin, että teosten laillinen käyttäminen ja piratismi ovat täysin eri asioita.

EFFI ei kuitenkaan riemuitse vielä täysin varauksetta. "Valitettavasti lainsäädäntö on myös Norjassa muuttumassa EU:n tekijänoikeusdirektiivin seurauksena", lisää EFFIn hallituksen jäsen Ville Oksanen. Hänen mukaansa tulevaisuudessa Johanssen voitaisiin tuomita teknisen  suojauksen kiertämisestä. "Jos direktiivi toteutetaan kirjaimellisesti, henkilön motiivilla suojauksen kiertämiseksi ei ole merkitystä", Oksanen toteaa ja jatkaa vielä: "Asia on parhailllaan esillä myös Suomessa. Toivottavasti eduskunta antaa kansalaisille oikeudet käyttää ostamiaan teoksia itse valitsemillaan tavoilla."

Viimeksi juuri ennen joulua Yhdysvalloissa saatiin ennakkotapaus vastaavan tyyppisessä oikeusjutussa. Siinä paikallinen tuomioistuin vapautti yrityksen, jonka tuotteiden avulla kuluttajat kykenivät murtamaan sähköisten kirjojen kopiosuojaukset laillisia käyttötarkoituksia varten.

"'DVD Jon' scores huge legal victory"

"DVD Jon is free - official": http://www.theregister.co.uk/content/4/28749.html

Lehdistötiedote: "ElcomSoft ei syyllinen - vaikutuksia myös valmisteilla olevaan tekijänoikeuslakiin" (18.12.2002)

Lehdistötiedote: "EFFi tuomitsee Norjan syyttäjäviranomaisen toimet DVD:n salausjärjestelmän purkajaa vastaan" (13.1.2002)