Helsinki 18.12.2002

Suurin osa uusista cd-levyistä on viallisia - EFFI julkaisee tietosivut kopiosuojausten ongelmista

Electronic Frontier Finland - EFFI ry on julkaissut laajat tietosivut äänilevyjen kopiosuojausten vaaroista. Kopiosuojauksia vastaan on alettu esittää kritiikkiä, sillä kopiosuojattu levy ei yleensä toimi tietokoneiden cd-lukijoissa. Ongelmia on esiintynyt myös kannettavissa soittimissa, autostereoissa, DVD-soittimissa, HIFI-laitteissa, pelikonsoleissa sekä missä tahansa muussa CD-standardia noudattavassa laitteessa. Pahimmassa tapauksessa kopiosuojattu levy saattaa jumiuttaa tai jopa rikkoa soittimen.

"Järkyttävän monet kuluttajat ovat vahingossa ja tietämättään ostaneet kopiosuojatun levyn, jota he eivät kykene käyttämään siihen tarkoitukseen, johon he levyn ostivat. Kampanjamme voi toivottavasti muuttaa tilanteen. Uskomme, että tietoinen kuluttaja ei viallista levyä osta." kommentoi EFFIn puheenjohtaja Mikko Välimäki ja jatkaa: "Keräämme kuluttajapalautetta levyjen ongelmista. Olemme viimeisen kahden päivän aikana saaneetkin palautetta lukuisilta kuluttajilta, jotka ovat kärsineet uusien äänilevyjen kopiosuojauksista."

EFFI ry:n saaman palautteen perusteella kopiosuojattu levy on yleensä yksinkertaisesti kieltäytynyt soimasta tai se on soinut pätkien. Mukana on myös tapauksia, joissa kuluttaja on kertonut soitinlaitteensa hajonneen. Jo aiemmin yli kaksisataa kuluttajaa on ilmoittanut, ettei osta kopiosuojattuja levyjä.

Kopiointisuojauksia on perusteltu mm. välttämättömänä vastatoimena piratismille. Todellisuudessa kopiosuojaukset kohdistuvat pääosin äänitteiden lailliseen kotikopiointiin. FT Kai Puolamäki EFFIstä tähdentääkin: "Kukaan ei väitä, että musiikin pitäisi olla ilmaista. Mielestämme ostavaa kuluttajaa ei saa kuitenkaan rangaista muiden aiheuttamasta piratismista myymällä hänelle viallista tuotetta."

Puolamäen aiemmin tekemän selvityksen mukaan äänitteiden myyntimääriin vaikuttavat ennen kaikkea talouden suhdanteet. Lisäksi kuluttajien viihteeseen käyttämistä euroista kilpailee levyjen ohella tätä nykyä mm. kännykät, videopelit ja DVD-levyt.

EFFIn tietosivuilla vastataan myös moniin muihin äänilevyteollisuuden väitteisiin. Äänilevyteollisuus on esimerkiksi harhaanjohtavasti väittänyt, että kopiosuojauksista olisi jotakin hyötyä kuluttajille. Kuitenkin jo useiden vuosien ajan on myyty suojaamattomia CD-levyjä, joissa on mukana mm. tietokoneella katseltavia videoita ja linkkejä artistien kotisivuille. Levyjen käyttöarvon lisääminen on siis perustunut levyjen soittamiseen tietokoneilla, jonka uudet kopiosuojaukset paradoksaalisesti yrittävät estää.

Ville Oksanen EFFIstä tiivistää lopuksi: "Kopiosuojatut CD-levyt ovat olleet äänilevyteollisuudelle fiasko. On hyvin harmillista, että kuluttajien lisäksi suomalaiset artistit ja musiikkikulttuuri yleensä joutuu nyt kärsimään levyteollisuuden virheellisistä liiketoimintapäätöksistä."

EFFIn tietopaketti kopiosuojatuista levyistä: http://www.effi.org/cd.html

Aiempi tiedote: "EFFI varoittaa ostamasta "CD-levyjä" pukinkonttiin" http://www.effi.org/lehdistotiedote-2002-12-10.html

ÄKT:n vastine EFFIn aikaisempaan tiedotteeseen: http://www.effi.org/akt-2002-12-17.html

Kotikopioinnin vaikutus äänitemyyntiin: http://www.effi.org/aanitemyynti.html