Helsinki 10.12.2002

EFFI varoittaa ostamasta "CD-levyjä" pukinkonttiin

Electronic Frontier Finland - EFFI ry varoittaa niitä, jotka suunnittelevat ystäviensä ilahduttamista musiikkilahjalla. Lähes kaikki levykustantajat ovat ottaneet syksyn aikana käyttöön CD-levyjen kopiosuojausjärjestelmät. Monien uutuuslevyjen takanteen on painettu pienellä präntillä huomaamaton englanninkielinen varoitusteksti. Se on otsikoitu "TÄMÄ TUOTE ON KOPIOSUOJATTU".

"Kopiosuojatut levyt ovat viallisia CD-levyjä. Ne eivät soi kaikissa tietokoneissa, HIFI-soittimissa tai autostereoissa. Kopiosuojattuja levyjä ei siksi kannata ostaa joululahjaksi, ellei ole täysin varmaa, että lahjan saajalla ei ole eikä tule olemaan tietokonetta", lataa EFFIn puheenjohtaja Mikko Välimäki ja jatkaa: "Lapsille ja nuorille en ostaisi tänä jouluna yhtään uutuuslevyä lahjaksi. Myös varttuneempien on hyvä tiedostaa piilevä vaara: levyistä ei voi enää ottaa kopiota tyhjälle CD-levylle esimerkiksi mökki- tai autostereokäyttöä varten. Tämä voi tulla monille yllätyksenä."

EFFIn varapuheenjohtaja Ville Oksanen kommentoi: "Olisikin hyvin toivottavaa, että levykaupoissa kopiosuojatut levyt laitettaisiin täysin eri hyllyihin kuin aidot CD-levyt. Varoitustekstejä olisi myös syytä selkeyttää huomattavasti nykyisestä - muuten aletaan lähestyä kuluttajien harhauttamista. Esimerkiksi kannen muoveissa voi olla painettuna "compact disc" -logo vaikka kopiosuojattu levy ei ole CD-standardin mukainen. Kyse on eri tuotteesta."

FT Kai Puolamäki EFFIstä ihmettelee levy-yhtiöiden toimintaa: "Ensimmäiset versiot levyjen kopiosuojauksista ovat teknisesti susia. Joidenkin soittimet ovat rikkoutuneet suojausten takia. Myös levy-yhtiöt ovat tämän myöntäneet. Silti he perustelevat kopiosuojauksia välttämättömänä toimena lisääntyneen kopioinnin aiheuttamaa levymyynnin laskua vastaan."

Puolamäki on osoittanut aiemmin, että lisääntynyt kopiointi ei levy-yhtiöiden väitteistä huolimatta näy suoraan levyjen myynnin laskuna. Hän selittää: "Levymyyntiin vaikuttavat ennen kaikkea suhdanteet. Nyt levy-yhtiöt vielä laskevat tuotteidensa laatua ja haluavat pitää hinnan samana. On sanomattakin selvää, että myynti laskee."

EFFIn puheenjohtaja Mikko Välimäki esittää lopuksi pukille toiveen: "Voimme vain kehottaa lahjalevyn ostoa suunnittelevia katsomaan levyjen takakanteen ja jättämään kopiosuojatut levyt hyllyynsä."

Philips, joka omistaa oikeudet CD-logoon, on kieltänyt kutsumasta kopiosuojattuja levyjä CD-levyiksi: http://www.wired.com/news/politics/0,1283,50101,00.html

Kopiosuojaukset rikkoivat Macintosh-tietokoneiden CD-ROM-asemia: http://www.wired.com/news/mac/0,2125,52513,00.html

Kotikopioinnin vaikutus äänitemyyntiin: http://www.effi.org/aanitemyynti.html

Mikko Välimäki