Isoveli-palkinnot jakoon perjantaina 19.2.2010 | EFFI.org

Helsinki 9.2.2010
Electronic Frontier Finland - Effi ry

Effi: Isoveli-palkinnot jakoon perjantaina 19.2.2010

Effi jakaa perjantaina 19.2.2010 perinteiset Isoveli-palkinnot parhaiten orwellilaista valvontayhteiskuntaa vuonna 2009 Suomessa edistäneille yksilölle, viranomaiselle ja yritykselle. Palkitsemalla "upeimmat" suoritukset kansalaisten yksityisyyden loukkaamisessa järjestö haluaa kiinnittää huomiota perusoikeuksiin kohdistuviin uhkiin. Lisäksi annetaan positiivinen Winston Smith -palkinto yksityisyyttä ja perusoikeuksia ansiokkaasti puolustaneelle henkilölle.

Palkittavat valitsee vuosittain vaihtuva asiantuntijaraati yleisöltä tulleiden ehdotusten perusteella. Tänä vuonna raadin muodostavat Internet-aktiivi Johan "Julf" Helsingius, teknologiayrittäjä Harri Hursti, tietotekniikan tutkija Timo Kiravuo, kansanedustaja Martti Korhonen, politiikan tutkija Iivi Masso, valtiosääntöoikeuden professori Veli-Pekka Viljanen ja Effin puheenjohtaja Tapani Tarvainen.

Tämänvuotinen Isoveli-gaala on Suomen kuudes. Aiempina vuosina on palkittu mm. oikeusministeriö sähköisestä sananvapauslaista (2002) ja sähköisestä äänestämisestä (2008), Tanja Karpela kirjastojen internet-sensuurista (2005) ja pääkaupunkiseudun joukkoliikennelaitos YTV kansalaisten liikkumista valvovasta matkakorttijärjestelmästä (2003).

Tapahtuma pohjautuu englantilaisen Privacy Internationalin luomaan Big Brother Awards -konseptiin. Kansainvälinen perinne aloitettin vuonna 1998 Lontoossa ja palkintoja on jaettu noin tusinassa maassa vuosittain.

Tapahtuma järjestetään Hotelli Tornissa kello 16-19. Kiinnostuneita median edustajia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen tarjoilun mitoittamiseksi mieluiten sähköpostitse osoitteella effi@effi.org.

Mikko Rauhala
varapuheenjohtaja, Electronic Frontier Finland ry

[1] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2008-10-25-isoveli-palkinnot.html
[2] http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2007-10-24.html