Intian vapautettava äänestysjärjestelmän aukot paljastanut tietoturvatutkija | EFFI.org

Intian vapautettava äänestysjärjestelmän aukot paljastanut tietoturvatutkija

Elokuu 27, 2010 - 16:44

Electronic Frontier Finland ry
Helsinki 27.8.2010

Effi: Intian vapautettava äänestysjärjestelmän aukot paljastanut tietoturvatutkija

Electronic Frontier Finland ry (Effi) vaatii, että Intian on vapautettava välittömästi tietoturvatutkija Hari Prasad. Prasad on ollut pidätettynä viime lauantaista lähtien ja häntä epäillään tutkimuskohteena olleen äänestyskoneen varastamisesta. Prasad on kieltäytynyt toistaiseksi paljastamasta, kuka koneen toimitti hänelle ja Michiganin yliopiston tutkija J. Alex Haldermanille.

Effin hallituksen jäsen Ville Oksanen kommentoi:"Kyseessä on saamiemme tietojen mukaan selkeästi poliittisin perustein tehty pidätys. Prasadin ja Hardermanin julkaisemat tiedot äänestysjärjestelmän aukoista osoittavat, ettei järjestelmään ja siten äänestystulokseen voi luottaa. Ei ole erityisen yllättävää, että hallinto haluaa saada selville ongelmat paljastaneen tahon eli henkilön, joka toimitti äänestyskoneen puolueettoman tahon tutkittavaksi."

Effi pelkää, että Prasadin pidättäminen muodostaa jälleen uuden vaarallisen ennakkotapauksen, jolla hyökätään tietoturvatutkijoiden sananvapautta vastaan. Erityisesti poliittisesti herkissä aiheissa, kuten äänestysjärjestelmien luotettavuudessa, vapaa tieteellinen tutkimus olisi kuitenkin ensisijaisen tärkeää järjestelmien legitimiteetin varmistamiseksi.

Effin puheenjohtaja Tapani Tarvainen lisää lopuksi: "Vaadimme, että Intian hallitus vapauttaa Hamid Prasadin välittömästi. Viestinviejän kimppuun hyökkäämisen sijaan järkevämpää olisi tunnustaa äänestysjärjestelmän ongelmat ja korjata ne!"

Hallituksen jäsen, Electronic Frontier Finland ry

tapani.tarvainen@effi.org

Tutkimuspaperi:
Security Analysis of India?s Electronic Voting Machines

Update: Indian E-Voting Researcher Remains in Police Custody

India's unsafe EVM: Shooting the Messenger

Electronic Frontier Finland ry (Effi)