Helsinki 23.10.2008
Electronic Frontier Finland - Effi ry

Isoveli-palkinnot 2008 jaetaan lauantaina 25.10.

Effi jakaa Helsingin kirjamessuilla lauantaina 25.10. perinteiset Isoveli-palkinnot parhaiten orwellilaista valvontayhteiskuntaa Suomessa edistäneille yksilöille, viranomaisille ja yrityksille. Palkitsemalla röyhkeimmät yksityisyyden loukkaajat haluamme kiinnittää huomiota kansalaisten perusoikeuksiin kohdistuviin uhkiin.

Lisäksi annetaan positiivinen Winston Smith -palkinto yksityisyyttä ja perusoikeuksia ansiokkaasti puolustaneelle henkilölle.

Palkittavat valitsee vaihtuva asiantuntijaraati, jossa tänä vuonna ovat politiikan tutkija Iivi Masso, professori Tere Vadén ja Effin varapuheenjohtaja Ville Oksanen. Ennen palkintojenjakoa Effi järjestää paneelikeskustelun kansalaisoikeuksien tilasta Suomessa. Asiantuntijat keskustelevat seminaarissa mm. ubiikkiyhteiskunnasta, valvonnasta ja yksityisyydestä.

Tämänvuotinen Isoveli-gaala on Suomen viides; edelliset olivat vuosina 2007[1] (videoita)[2] (kuvia)[3], 2005[4] (kuvia)[5], 2003[6] ja 2002[7]. Aiempina vuosina on palkittu mm. Tanja Karpela kirjastojen internet-sensuurista (2005) ja pääkaupunkiseudun joukkoliikennelaitos YTV kansalaisten liikkumista valvovasta matkakorttijärjestelmästä (2003).

Tapahtuma pohjautuu englantilaisen Privacy Internationalin luomaan Big Brother Awards -konseptiin. Kansainvälinen perinne aloitettin vuonna 1998 Lontoossa ja palkintoja on jaettu noin tusinassa maassa vuosittain.

Electronic Frontier Finland ry on perustettu puolustamaan kansalaisten sähköisiä oikeuksia. Tällaisia ovat esim. oikeus sensuroimattomaan viestintään, kohtuullisiin käyttöehtoihin digitaalista sisältöä ostettaessa sekä vapaus kehittää ja julkaista avoimia tietokoneohjelmia. Yhdistys herättää keskustelua ja pyrkii vaikuttamaan muun muassa lainsäädäntöhankkeisiin sananvapaudesta ja tekijänoikeudesta Suomessa ja Euroopassa. Mielestämme yksityisyyttä ei saa rikkoa, spämmäys tulee kieltää ja ohjelmistoideapatenteista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisätietoja Effin kotisivulta http://www.effi.org/